Chciałbym wrócić do tematu żarówek LED w powiększalniku.
Poczytałem tu i ówdzie i przeważnie poruszane są tematy LED przy używaniu papieru MG.
Mam dwie żarówki LED 11W 6500K i 4000K.
Dla mocy do 11W żarówka ma jeszcze normalny rozmiar -w moim przypadku 105mm
Inne, mocniejsze są dłuższe i w powiększalniku być może będzie kolidować z konstrukcją drogi optycznej, nie wiem do końca jak to jest, więc wyszukałem żarówkę normalnej wielkości.
W poszukiwaniu teorii natknąłem się na http://www.alled.pl/?sposoby-generowani ... ach-led,66
gdzie możemy dowiedzieć się, że zwykła biała żarówka to dioda LED niebieska + żółty luminofor. Wzajemna proporcja określa temperaturę barwową. Są też inne konstrukcje LED ale nie są dostępne tak normalnie w handlu.
I tak,
Fomaspeed jest uczulony na niebieski kolor i następuje spadek do zera w okolicy żółtego.
Dla porównania dałem wykres FomaVariant gdzie maksimum osiąga w kolorze ziel-żółtym.
Przy pracy z papierami MG zauważane są problemy z regulacją kontrastu(tu teoretyzuję bo nigdy nie robiłem MG) bo jak widzicie widma żarówki i papieru są czasami bardzo odmienne.
Czy dla papieru stałogradacyjnego różnica pomiędzy żarówką 6500K i 4000K będzie związana wyłącznie z czasem naświetlania, a kontrast będzie taki jak przewiduje producent?
Żarówki LED -papier stałogradacyjny
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Żarówki LED -papier stałogradacyjny
- Załączniki
-
- LED.JPG (13.17 KiB) Przejrzano 1763 razy
-
- FomaVariant.JPG (14.8 KiB) Przejrzano 1763 razy
-
- Fomaspeed.JPG (11.86 KiB) Przejrzano 1763 razy
-
- 4000K.jpg (127.39 KiB) Przejrzano 1763 razy
-
- 6500K.jpg (123.18 KiB) Przejrzano 1763 razy
Żarówki LED -papier stałogradacyjny
Witaj, sorki, że dopiero w dniu dzisiejszym odpowiadam na Twój post, ...nie wiem, czy moja odpowiedź może jeszcze być przydatną dla Ciebie po tak długim czasie od zamieszczenia postu.
Dla FOMY speed należy użyć diod (czytaj: żarówki LED) o wyższej temperaturze barwowej, własnie tej z 6500K, bo z wykresu widać, że foma ta jest dość czuła w okolicach długości fali światła od 400 do 500 nm, a tutaj będzie największy pik koloru niebieskiego (przeważnie: 455nm) wychodzący z tej żarówki. Będzie zatem krótszy czas ekspozycji papieru (niż przy ledach cieplejszych --- im cieplejsze, tym potrzebny będzie dłuższy czas) oraz wyższy kontrast uzyskasz.
Moim skromnym zdaniem, będzie bardzo trudno (może nawet niemożliwym) dobrać taką właściwą żarówkę ledową do techniki MG, bo one nie spełniają warunku potrzebnego do ekspozycji dwóch podstawowych warstw emulsji papierów MG.
Pracujemy nad taką specjalną żarówką na gwint E27 do wszelakich powiększalników, ale to konstrukcja złożona z zupełnie innych diodek, i nie ma w niej żadnej białej diodki :)
Dołączyłem poglądowo wykresy od różnych producentów LED-owych, aby zobrazować jak świecą takie ledy, aby wyjaśnić pojawianie się owego nietajemniczego niebieskiego (czytaj: Royal blue) pika, który jest właściwym emiterem światła w białym ledzie.
Dla FOMY speed należy użyć diod (czytaj: żarówki LED) o wyższej temperaturze barwowej, własnie tej z 6500K, bo z wykresu widać, że foma ta jest dość czuła w okolicach długości fali światła od 400 do 500 nm, a tutaj będzie największy pik koloru niebieskiego (przeważnie: 455nm) wychodzący z tej żarówki. Będzie zatem krótszy czas ekspozycji papieru (niż przy ledach cieplejszych --- im cieplejsze, tym potrzebny będzie dłuższy czas) oraz wyższy kontrast uzyskasz.
Moim skromnym zdaniem, będzie bardzo trudno (może nawet niemożliwym) dobrać taką właściwą żarówkę ledową do techniki MG, bo one nie spełniają warunku potrzebnego do ekspozycji dwóch podstawowych warstw emulsji papierów MG.
Pracujemy nad taką specjalną żarówką na gwint E27 do wszelakich powiększalników, ale to konstrukcja złożona z zupełnie innych diodek, i nie ma w niej żadnej białej diodki :)
Dołączyłem poglądowo wykresy od różnych producentów LED-owych, aby zobrazować jak świecą takie ledy, aby wyjaśnić pojawianie się owego nietajemniczego niebieskiego (czytaj: Royal blue) pika, który jest właściwym emiterem światła w białym ledzie.
MAMIYA 645Pro + Nikon D200+F80
Żarówki LED -papier stałogradacyjny
Używam podobnej żarówki lexman (jeszcze mocniejszej, 4000K) w krokusie 69 do papierów MG (Ilford IV de luxe)
z filtrami Ilforda i nie mam żadnych problemów. Mam za to krótsze czasy i zimny powiększalnik w porównaniu z
oryginalną żarówką 150 W.
z filtrami Ilforda i nie mam żadnych problemów. Mam za to krótsze czasy i zimny powiększalnik w porównaniu z
oryginalną żarówką 150 W.
Pozdrawiam
Darek
Darek