J.A. pisze: ↑17 mar 2021, 17:13
Bo rozumiem, że to nie może być jakiś tam klin, tylko konkretny z polami o konkretnych gęstościach.
Czy się mylę?
Nie myli się Mistrz taki. razem z ZM dostaje się klin T2115 firmy Stouffer 21-krokowy. Można go kupić tu: http://www.stouffer.net/TransPage.htm
Ten, i wszystkie inne sprzedawane są w dwóch wersjach: "gołej" oraz skalibrowanej, gdzie w tabelce podane są transmisje dla każdego kroku.
Wraz z ZM dostaje się też "kafelek" z czystą bielą, czystą czernią oraz dwoma szarościami, dobranymi arbitralnie, odpowiadającymi mniej więcej strefom II-III i VII-VIII
Skleroza nie boli.
Kiedyś dawno temu ktoś na koreksie sprowadzał sobie taki klin z USA i żeby obniżyć koszty to zaproponował współudział. Nie kosztował majątku to kupiłem. Wsadzołem do książki i dzisiaj wypadł był.
Załączniki
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Gringo997 pisze: ↑25 mar 2021, 18:43
Jak znasz angielski to polecam sprawdzić ten film. Gość pokazuję w połowie filmu jak to zrobić pod powiększalnikiem.
Czy przy kalibracji gradacji 4 i 5 zmniejszacie ekspozycję o -1EV przy używaniu kolorowej głowicy czy dotyczy to tylko filtrów podobiektywowych?
Drugie pytanie to czy klin naświetlacie stykowo czy umieszczając go w ramce?
Jak zaczynasz robić kalibrację to robisz ją na jakimś kanale np. PAP1, który ma przypisane wartości OFF i CONT dla poszczególnych gradacji. Może się tak zdarzyć, że te wartości będą prawie idealne z Twoimi docelowymi. Wtedy korekcje będą małe. Może się też zdarzyć w drugą stronę i korekcje będą spore.
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200 z Heiland LED i Splitgrade system
Ozmin pisze: ↑18 kwie 2021, 10:40
Jak zaczynasz robić kalibrację to robisz ją na jakimś kanale np. PAP1, który ma przypisane wartości OFF i CONT dla poszczególnych gradacji. Może się tak zdarzyć, że te wartości będą prawie idealne z Twoimi docelowymi. Wtedy korekcje będą małe. Może się też zdarzyć w drugą stronę i korekcje będą spore.
Wracam do początku.
Pierwsze pytanie brzmiało: Czy przy kalibracji gradacji 4 i 5 zmniejszacie ekspozycję o -1EV przy używaniu kolorowej głowicy czy dotyczy to tylko filtrów pod obiektywowych?
Dlaczego o to pytam. Otóż w instrukcji jest napisane:
"Jeśli używasz powiększalnika kolorowego lub o zmiennym kontraście, prawdopodobnie będziesz musiał skorygować ekspozycję dla gradacji 4 i 5 ponieważ standardowe filtry nad- i podobiektywowe wymagają zwiększenia ekspozycji przy tych gradacjach. To zwiększenie jest wbudowane w podstawową kalibrację miernika. Zanim zrobisz pasek próbny dla gradacji 4, zmniejsz ekspozycję o jeden cały stop (tzn. dla kroku o wielkości ¼ stopu cztery razy wciśnij ). Takie samo ustawienie zastosuj dla gradacji 5."
Pytam bo mam wątpliwości jak postąpić z moim przypadku (LPL7452 z głowicą kolorową).
Zrób tak jak jest napisane i sprawdź co Ci pokaże pasek testowy. Jeśli wyjdzie za jasny to będzie znaczyć, że korekcja jest niepotrzebna.
Tak jak napisałem na początku. Wszystko zależy od tego na jakim profilu robisz kalibrację. Owszem ZMII bierze pod uwagę korektę na filtr 4 i 5, ale jeśli dla gradacji 4 i 5 w offsecie będzie -12 czyli odpowiednik -1 EV to tak jak by tej korekty nie było.
Przykładowo. Załóżmy, że musisz zrobić korektę -1EV, aby środkowy pasek był 0.04. Teraz wejdź do ustawień dla kanału na którym robiłeś kalibrację i od wartości OFF dla gradacji 4 i 5 odejmij 12. Zrób raz jeszcze pasek testowy, ale bez korekty -1EV. Wyjdzie Ci identyczny pasek.
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200 z Heiland LED i Splitgrade system
Ozmin pisze: ↑18 kwie 2021, 12:26
Zrób tak jak jest napisane i sprawdź co Ci pokaże pasek testowy. Jeśli wyjdzie za jasny to będzie znaczyć, że korekcja jest niepotrzebna.
Tak jak napisałem na początku. Wszystko zależy od tego na jakim profilu robisz kalibrację. Owszem ZMII bierze pod uwagę korektę na filtr 4 i 5, ale jeśli dla gradacji 4 i 5 w offsecie będzie -12 czyli odpowiednik -1 EV to tak jak by tej korekty nie było.
Przykładowo. Załóżmy, że musisz zrobić korektę -1EV, aby środkowy pasek był 0.04. Teraz wejdź do ustawień dla kanału na którym robiłeś kalibrację i od wartości OFF dla gradacji 4 i 5 odejmij 12. Zrób raz jeszcze pasek testowy, ale bez korekty -1EV. Wyjdzie Ci identyczny pasek.
Instrukcja w części dotyczącej kalibracji kontrastu, wg mnie jest za mało precyzyjna. Punkt 5.2. Ocenianie odbitki próbnej:
1. Sprawdź, czy odbitka próbna pokazuje całą rozpiętość tonów, od bieli do czerni. Jeśli nie pokazuje prawdziwej bieli, przymknij obiektyw o jeden stop (lub zmniejsz czas ekspozycji) i spróbuj jeszcze raz. Podobnie, jeśli na odbitce nie ma prawdziwej czerni, otwórz obiektyw o jeden stop (lub zwiększ czas ekspozycji) i spróbuj ponownie.
2. Porównaj ekspozycje na odbitce próbnej do płytki odniesienia gęstości cienia i znajdź ciemny odcień, który najbardziej odpowiada jaśniejszej z łatek na płytce. Zanotuj numer pasującego paska.
3. Teraz znajdź jasny ton, który najbardziej pasuje do ciemniejszej łatki na płytce. Zapisz sobie numer pasującego paska.
i tak dalej.
Nic nie ma na temat gdy zachodzi problem, dla gradacji 00 i 0, że jasny pasek mieści się w zakresie wzornika ale ciemny jest za jasny czyli nie osiągamy czerni ze wzornika.
Oczywiście w takiej sytuacji zwiększamy czas naświetlania i mamy odpowiedni "górny" zakres osiągnięty ale za to dolny wychodzi poza zakres wzornika bo jest ciemniejszy.
Co wtedy? PIszę o tym gdyż właśnie taki przypadek przydarzył mi się przy ponownej kalibracji papieru.
Drugi temat odnośnie kalibracji papieru to dlaczego, wiem że idzie na ten test mniej papieru, przy kalibracji w instrukcji każą robić stykówki a nie naświetlać papier z klinem w ramce? Przecież to bardziej odpowiada temu jak postępujemy przy robieniu odbitek.
LD pisze: ↑25 kwie 2021, 08:47
Nic nie ma na temat gdy zachodzi problem, dla gradacji 00 i 0, że jasny pasek mieści się w zakresie wzornika ale ciemny jest za jasny czyli nie osiągamy czerni ze wzornika.
Oczywiście w takiej sytuacji zwiększamy czas naświetlania i mamy odpowiedni "górny" zakres osiągnięty ale za to dolny wychodzi poza zakres wzornika bo jest ciemniejszy.
Co wtedy? PIszę o tym gdyż właśnie taki przypadek przydarzył mi się przy ponownej kalibracji papieru.
Drugi temat odnośnie kalibracji papieru to dlaczego, wiem że idzie na ten test mniej papieru, przy kalibracji w instrukcji każą robić stykówki a nie naświetlać papier z klinem w ramce? Przecież to bardziej odpowiada temu jak postępujemy przy robieniu odbitek.
Udało Ci się rozwiązać problem?
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200 z Heiland LED i Splitgrade system
LD pisze: ↑25 kwie 2021, 08:47
Nic nie ma na temat gdy zachodzi problem, dla gradacji 00 i 0, że jasny pasek mieści się w zakresie wzornika ale ciemny jest za jasny czyli nie osiągamy czerni ze wzornika.
Oczywiście w takiej sytuacji zwiększamy czas naświetlania i mamy odpowiedni "górny" zakres osiągnięty ale za to dolny wychodzi poza zakres wzornika bo jest ciemniejszy.
Co wtedy? PIszę o tym gdyż właśnie taki przypadek przydarzył mi się przy ponownej kalibracji papieru.
Drugi temat odnośnie kalibracji papieru to dlaczego, wiem że idzie na ten test mniej papieru, przy kalibracji w instrukcji każą robić stykówki a nie naświetlać papier z klinem w ramce? Przecież to bardziej odpowiada temu jak postępujemy przy robieniu odbitek.
Udało Ci się rozwiązać problem?
Tak, po długiej rozmowie z kolegą JA znowu wróciłem do kalibracji wg instrukcji.