Lampy ciemniowe - czym świecicie, co polecacie?
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
- figureliusz
- -#
- Posty: 821
- Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
- Lokalizacja: Warszawa
przy pracy ze starą fomą używam lampy LED o piku 660nm, tj. czerwonej, przy pracy z nową fomą używam lampy LED o piku 620nm, tj. bursztynowej.
jest na papierku napisane, że można używać zielono-zółtego? jakoś nie przyuważyłem. w każdym razie diody o piku 590nm, czyli żółto-zielone zadymiają większość papierów cz-b, jak nie wszystkie. sam osobiście sprawdzałem.
jest na papierku napisane, że można używać zielono-zółtego? jakoś nie przyuważyłem. w każdym razie diody o piku 590nm, czyli żółto-zielone zadymiają większość papierów cz-b, jak nie wszystkie. sam osobiście sprawdzałem.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Takie info jest w katalogu z 2013:
jak i w danych technicznych na stronie FOMY:
Uwzględniając margines bezpieczeństwa diody 590-600nm powinny być OK. O ile trzymają deklarowane parametry..
http://www.silverprint.co.uk/wp-content ... alogue.pdfSafelighting for fixed-contrast FOMA papers
Photopapers from the fixed-contrast group as Fomabrom, Fomaspeed and Fomalux are
routinely, processed at indirect safety illumination with wavelength of 575 nm and higher,
corresponding colour of safety illumination is yellow, yellow-green, amber or orange colours are
recommended.
jak i w danych technicznych na stronie FOMY:
http://www.foma.cz/en/fomabromFOMABROM is routinely processed at indirect safety illumination with wavelength of
575 nm and higher, corresponding colour of safety illumination is yellow, yellow-green,
amber or orange colours are recommended.
Uwzględniając margines bezpieczeństwa diody 590-600nm powinny być OK. O ile trzymają deklarowane parametry..
o faktycznie. ja używam fomatone i u mnie na papierku było wspomniane jako dopuszczalne pomarańczowe co najwyżej, czyli od 610nm. i jeszcze taka uwaga. foma pisze, że dopuszcza się światło o długości od 590nm, a dioda ma w tym miejscu pik, czyli że emituje jeszcze nieco światła krótszego niż w/w długość fali. i tą częścią widma zadymia papier.
http://ledmuseum.candlepower.us/ledyel.htm
a tak to wygląda na przykład u kingbrighta (str. 3): http://www.farnell.com/datasheets/1486322.pdf
http://ledmuseum.candlepower.us/ledyel.htm
a tak to wygląda na przykład u kingbrighta (str. 3): http://www.farnell.com/datasheets/1486322.pdf
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
W PDF-ie papieru jest wykres uczulenia, którego końcówka wypada w okolicach 525nm. Wygląda na to, że Foma dodała 50nm zapasu i stąd wartość 575nm.
Kupię żółtą żarówkę LED i zrobię test Kodaka.
[ Dodano: Pią 17 Kwi, 2015 ]
tylko którą wybrać? :)
http://allegro.pl/listing/listing.php?& ... +led+żółta
[ Dodano: Pią 17 Kwi, 2015 ]
Albo coś takiego:
Osram Parathom Yellow
http://allegro.pl/zarowka-led-parathom- ... 88097.html
+ E27
+ klosz rozpraszający
+ znany producent
- zero info nt długości fali..
Ewentualnie taka:
http://www.neoled.com.pl/E27_3w_burszty ... menix.html
+ E27
+ mocna (można odbić, schować w kąt i mieć sporo światła rozproszonego)
+ deklarowana długość fali 587-590nm
Kupię żółtą żarówkę LED i zrobię test Kodaka.
[ Dodano: Pią 17 Kwi, 2015 ]
tylko którą wybrać? :)
http://allegro.pl/listing/listing.php?& ... +led+żółta
[ Dodano: Pią 17 Kwi, 2015 ]
Albo coś takiego:
Osram Parathom Yellow
http://allegro.pl/zarowka-led-parathom- ... 88097.html
+ E27
+ klosz rozpraszający
+ znany producent
- zero info nt długości fali..
Ewentualnie taka:
http://www.neoled.com.pl/E27_3w_burszty ... menix.html
+ E27
+ mocna (można odbić, schować w kąt i mieć sporo światła rozproszonego)
+ deklarowana długość fali 587-590nm
A nie lepiej zrobić test kodaka zamiast wróżyć z ulotek? Test pokaże dokładnie czy papier dostaje czy nie i dodatkowo pokaże po jakim czasie.
Zadymienie papieru to wartość szczytowa błędu, wcześniej jest uczulenie papieru przed progiem widzialnym po wywołaniu, co znacznie wpływa na kontrast. Jedyna słuszna metoda to test kodaka, nie jest on oczywisty i prosty ale jeśli ktoś by chciał zrobić to służę pomocą techniczną.
Dodatkowo po teście kodaka dla lampy trzeba zrobić jeszcze test powiększalnika, bo nawet jeśli lampa jest bezpieczna to źle zaciemniony powiększalnik da taki sam albo jeszcze gorszy efekt błędu. Test szczelności powiększalnika robimy tak samo jak lampy i dostarczone dane są identyczne czyli mamy pełny pogląd na to co i po jakim czasie dzieje się z papierem.
Dobrym pomysłem niezależnie od rodzaju lampy jest dodanie do niej foli LEE do lamp ciemniowych. Nr 106 lub 19 załatwia problem dla ilforda i czerwonych ledów.
Taki zestaw chroni papier ilforda na ok 8 min przy odległości od 1m. Oczywiście przy założeniu że powiększalnik przechodzi test na co najmniej takim samym czasie.
Zadymienie papieru to wartość szczytowa błędu, wcześniej jest uczulenie papieru przed progiem widzialnym po wywołaniu, co znacznie wpływa na kontrast. Jedyna słuszna metoda to test kodaka, nie jest on oczywisty i prosty ale jeśli ktoś by chciał zrobić to służę pomocą techniczną.
Dodatkowo po teście kodaka dla lampy trzeba zrobić jeszcze test powiększalnika, bo nawet jeśli lampa jest bezpieczna to źle zaciemniony powiększalnik da taki sam albo jeszcze gorszy efekt błędu. Test szczelności powiększalnika robimy tak samo jak lampy i dostarczone dane są identyczne czyli mamy pełny pogląd na to co i po jakim czasie dzieje się z papierem.
Dobrym pomysłem niezależnie od rodzaju lampy jest dodanie do niej foli LEE do lamp ciemniowych. Nr 106 lub 19 załatwia problem dla ilforda i czerwonych ledów.
Taki zestaw chroni papier ilforda na ok 8 min przy odległości od 1m. Oczywiście przy założeniu że powiększalnik przechodzi test na co najmniej takim samym czasie.
Dobra, bardzo to wszystko ciekawe, natomiast mam proste pytanie - czy jak kupię Kaisera Duka Multigrade za 150 zeta, to będę mógł pracować swobodnie na papierach MG Ilforda nie martwiąc się o zaświetlenia? O nowej Duce 50 póki co mogę zapomnieć - to połowa mojego aktualnego budżetu na ciemnie :). Jest jeszcze lampka Patersona w podobnej cenie. Polecacie takie wynalazki, czy czekają mnie dalsze kombinacje?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
jeśli filtr nie jest uszkodzony (filtr R-1), to i spokojnie się lampa LF-1 nada. sprawdzałem na fomabromie, który wymaga światła powyżej 660 nm, to jest czerwonego (stąd właśnie filtr R-1 lub FC-05).
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr