ciemna ramka na odbitkach z 6x6
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
ciemna ramka na odbitkach z 6x6
Witam,
robię odbitki z formatu 6x6 (negatyw Ilford Delta 400) na papierze miltigradacyjnym Fomabrom z czarną ramką dookoła.
Powstał dosyć dziwny problem, bo na styku obrazu z czarną ramką pojawia się szary pasek na całej długości (szczególnie widoczny w górnej części bo jest jeśniejsza - niebo).
Robiłem najpierw na Krokusie i pasek miał szerokość około 1cm, potem przerzuciłem się na Magnifaxa 4 z Anaretem i pasek co prawda się zmniejszył (jakieś 0,5 cm), ale nadal jest widoczny. Wykluczyłem błąd negatywu bo skanowałem go i nie ma śladu. Przesunąłem też negatyw na środek karetki, żeby sprawdzić czy to może być jej wina (coś się odbija?) i wtedy nic się nie pojawiało na testach paskowych. W Magnifaxie karetka jest ciut większa niż negatyw (Krokus miał tak na styk). Czy ktoś się spotkał z takim problemem, ewentualnie czy może mi pomóc wyjaśnić ten problem?
(Zdjęcia robiłem Pentaconem Six)
w załączniku jest miniatura całego zdjęcia i wybrany fragment z górnej części
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9d7 ... ac3f9.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/886 ... 7b0a0.html
robię odbitki z formatu 6x6 (negatyw Ilford Delta 400) na papierze miltigradacyjnym Fomabrom z czarną ramką dookoła.
Powstał dosyć dziwny problem, bo na styku obrazu z czarną ramką pojawia się szary pasek na całej długości (szczególnie widoczny w górnej części bo jest jeśniejsza - niebo).
Robiłem najpierw na Krokusie i pasek miał szerokość około 1cm, potem przerzuciłem się na Magnifaxa 4 z Anaretem i pasek co prawda się zmniejszył (jakieś 0,5 cm), ale nadal jest widoczny. Wykluczyłem błąd negatywu bo skanowałem go i nie ma śladu. Przesunąłem też negatyw na środek karetki, żeby sprawdzić czy to może być jej wina (coś się odbija?) i wtedy nic się nie pojawiało na testach paskowych. W Magnifaxie karetka jest ciut większa niż negatyw (Krokus miał tak na styk). Czy ktoś się spotkał z takim problemem, ewentualnie czy może mi pomóc wyjaśnić ten problem?
(Zdjęcia robiłem Pentaconem Six)
w załączniku jest miniatura całego zdjęcia i wybrany fragment z górnej części
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9d7 ... ac3f9.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/886 ... 7b0a0.html
chwała!
szukaj kolego na ale-drogo (lub w czeskich komisach) ramek bezszybkowych. kapitalna sprawa, że tak powiem.
szukaj kolego na ale-drogo (lub w czeskich komisach) ramek bezszybkowych. kapitalna sprawa, że tak powiem.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
To primo.rbit9n pisze:szukaj kolego na ale-drogo (lub w czeskich komisach) ramek bezszybkowych. kapitalna sprawa, że tak powiem.
A po drugie, to czarnej ramki nie robi się w ten sposób.
Wycinasz potrzebnej wielkości kwadrat z czegoś bardzo sztywnego i na tyle ciężkiego, by mocno pryzlegało do papieru.
Naświetlasz światłem białym brzegi papieru, a potem normalnie kadrując naświetlasz środek. Masz perfekcyjną czarną ramke i zero gratisów. A jeżeli zależy Ci na właśnie takiej niedoskonałości ramki, to niestety, ale tylko bez szybek.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Jak już wiele razy napisano na ten temat, to dobrym rozwiązaniem jest użyć w karetce
powiekszlnika, górną szybke AN a dolną ramkę bez szybki,ale nie we wszystkich powiekszalnikach idzie tak zrobić,napewno nie w Magnifaxsie 3a lub innych bo ramki są
wytłoczone i siłą rzeczy z szybką się nie zgodzi.Nie wiem jak w 4-ce może zmienili te ramki na gładkie,takie mam w Durscie 4x5cali i można tak zrobić i w wielu innych podobnych pewnie też.
powiekszlnika, górną szybke AN a dolną ramkę bez szybki,ale nie we wszystkich powiekszalnikach idzie tak zrobić,napewno nie w Magnifaxsie 3a lub innych bo ramki są
wytłoczone i siłą rzeczy z szybką się nie zgodzi.Nie wiem jak w 4-ce może zmienili te ramki na gładkie,takie mam w Durscie 4x5cali i można tak zrobić i w wielu innych podobnych pewnie też.
Uzależniony od fotociemni .
Kopiowanie zdjęć z orryginalną ramką z klatki filmowej to nie to samo co "oszukana" ramka z dodatkowego naświetleia - to przede wszystkim dowód na to że fotograf komponuje obraz bezpośrednio na matówce aparatu!J.A. pisze: A po drugie, to czarnej ramki nie robi się w ten sposób.
Wycinasz potrzebnej wielkości kwadrat z czegoś bardzo sztywnego i na tyle ciężkiego, by mocno pryzlegało do papieru.
Naświetlasz światłem białym brzegi papieru, a potem normalnie kadrując naświetlasz środek. Masz perfekcyjną czarną ramke i zero gratisów. A jeżeli zależy Ci na właśnie takiej niedoskonałości ramki, to niestety, ale tylko bez szybek.
Co do powodu tego szarego paska, to chyba jest to trafna diagnoza, ja kopiuję często także z czarną ramką z filmu, ale z małego obrazka i tego problemu nigdy nie miałam, muszę przy okazji sprawdzić jak to będzie z szerokiego filmu. Faktycznie znane mi powiększalniki mają szerokość szybki niewiele większą jak 60 mm, jak ktoś by się uparł to można rozpiłować / wyciąć większą dziurę w ramce powiększalnika i zamontować większe szybki, to wtedy zapewne będzie w porządku, ale to robota dla majsterkowiczów. Albo powiększalnik 4x5 .
Znam zalety bezszbkowych ramek i gdzybym tylko mógł zastosować, to nawet bym się nie zastanwiał :)
Ramki bezszybkowe mają za mały margines (o ile pamiętam) żeby pomieścić negatyw 6x6 i żeby jeszcze ramka wyszła na tyle gruba (tym bardziej, że Pentacon nie wciąga równo błony i z dołu jest mniejszy margines niż z góry). Cóż, trzeba sobie po porstu darować, na większości odbitek nie widać, bo niebo jest na tyle jasne, że sprawa przejdzie.
Co do "sztucznej" ramki to trochę nie o to chodzi, bo zależy mi na pokazaniu na odbitce, że obraz kadrowany jest na matówce, w aparacie, więc nie jest to zabieg jedynie czysto estetyczny.
Magnifax 4 ma wtłoczone miejsce na szybki. Trzeba by było pokombinować i jakąś "prowizorkę" wymyślić. Tylko sprawdzi się to w wypadku środkowej klatki, bo z prawej i lewej będzie za co złapać, a z klatką na brzegu już będzie problem.
Swoją drogą powie mi ktoś jak W. Prażmowski wykonał swoje zdjęcia? Metoda ta sama, którą ja przyjąłem, czarna ramka jest z negatywu (a nie z zaświetlania). Może format mniejszy?
link do zdjęcia: http://www.swiatobrazu.pl/zdjecie/artyk ... ieczne.jpg
chociaż na tym widać coś "niepokojącego" na zdjęciu w prawym górnym rogu...
http://www.desa.pl/assets/images/_Aukcj ... SW_019.jpg
[ Dodano: Czw 31 Sty, 2013 ]
Joan mnie uprzedziła z odpowiedzią (za długo edytowałem)
niestety większa szybka chyba nie pomoże - ta w Magnifaxie ma niewiele ponad 70mm (o ile pamiętam) na wysokość i szerokość ponad 90 (też z hakiem)
Otwór w karetce ma 65mm i nie wiem czy wypiłowanie go coś zmieni. Obawiam się że jedyną radą na to jest robienie bez szybek.
Z małego formatu rzeczywiście nie ma takich problemów, może chodzi też o wielkość tej powierzchni która stanowi ramkę - w małym formacie to pewnie z 0,5mm a ze średniego to już 2-3 mm.
Ramki bezszybkowe mają za mały margines (o ile pamiętam) żeby pomieścić negatyw 6x6 i żeby jeszcze ramka wyszła na tyle gruba (tym bardziej, że Pentacon nie wciąga równo błony i z dołu jest mniejszy margines niż z góry). Cóż, trzeba sobie po porstu darować, na większości odbitek nie widać, bo niebo jest na tyle jasne, że sprawa przejdzie.
Co do "sztucznej" ramki to trochę nie o to chodzi, bo zależy mi na pokazaniu na odbitce, że obraz kadrowany jest na matówce, w aparacie, więc nie jest to zabieg jedynie czysto estetyczny.
Magnifax 4 ma wtłoczone miejsce na szybki. Trzeba by było pokombinować i jakąś "prowizorkę" wymyślić. Tylko sprawdzi się to w wypadku środkowej klatki, bo z prawej i lewej będzie za co złapać, a z klatką na brzegu już będzie problem.
Swoją drogą powie mi ktoś jak W. Prażmowski wykonał swoje zdjęcia? Metoda ta sama, którą ja przyjąłem, czarna ramka jest z negatywu (a nie z zaświetlania). Może format mniejszy?
link do zdjęcia: http://www.swiatobrazu.pl/zdjecie/artyk ... ieczne.jpg
chociaż na tym widać coś "niepokojącego" na zdjęciu w prawym górnym rogu...
http://www.desa.pl/assets/images/_Aukcj ... SW_019.jpg
[ Dodano: Czw 31 Sty, 2013 ]
Joan mnie uprzedziła z odpowiedzią (za długo edytowałem)
niestety większa szybka chyba nie pomoże - ta w Magnifaxie ma niewiele ponad 70mm (o ile pamiętam) na wysokość i szerokość ponad 90 (też z hakiem)
Otwór w karetce ma 65mm i nie wiem czy wypiłowanie go coś zmieni. Obawiam się że jedyną radą na to jest robienie bez szybek.
Z małego formatu rzeczywiście nie ma takich problemów, może chodzi też o wielkość tej powierzchni która stanowi ramkę - w małym formacie to pewnie z 0,5mm a ze średniego to już 2-3 mm.
Idzie się do firmy tnącej wodą lub laserem i z cienkiej blachy wycina za 20 zł idealnie pasujące ramki bezszybkowe. Podtem je trzeba tylko idealnie wypucować i pokryć czarnym matowym lakierem.seba_51 pisze:Magnifax 4 ma wtłoczone miejsce na szybki. Trzeba by było pokombinować i jakąś "prowizorkę" wymyślić.
403 - Nie masz wystarczajacych uprawnien aby ogladac te strone.seba_51 pisze:link do zdjęcia: http://www.swiatobrazu.pl...wutysieczne.jpg
Problemem mogą być same szybki. Może trzeba użyć jakichś specjalnych z powłokami AR.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
seba_51, możesz wyciąć prowizoryczne ramki z tektury 2mm (arkusze można kupić w sklepach modelarskich. wytniesz, dobierzesz wielkość ramki, będzie później łatwiej zrobić ewentualne ramki z blachy.
aha, żeby tektura się nie strzępiła, najlepiej zalać ją superklejem, tylko nie zapomnij potem dokładnie przeszlifować.
aha, żeby tektura się nie strzępiła, najlepiej zalać ją superklejem, tylko nie zapomnij potem dokładnie przeszlifować.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr