ilford sfx 200

Fotografia alternatywna - Czyli coś innego niż wszyscy ;)

Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy

tol2di
-#
Posty: 216
Rejestracja: 12 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: Gród Kraka

ilford sfx 200

Post autor: tol2di »

Panowie nabyłem dzisiaj rolkę filmu ilford sfx 200 lekko po terminie i teraz pytanie, jaki filtr kupić żeby wykonywać zdjęcia w podczerwieni ?
Czytałem gdzieś że może to być ciemny czerwony ale czy na pewno.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

http://www.natureblink.com/ira.htm
Ech... jak wam się nie chce szukać... Jakbym w waszym wieku miał Internet, to teraz bym już chyba Nobla przepijał...
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5620
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

dobre teksty w artykule dostępnym pod w/w adresem. facet zakłada filtr odcinający UV i filtr pomarańczowy, to wszystko mu się sumuje i wychodzi przepuszczalność 700-740nm. czy jest fizyk na sali?

w tym wpisie viewtopic.php?p=70260#70260 wkleiłem tabelkę przepuszczalności filtrów.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Porównując krzywe spektralne Ilforda SFX i Superpana 200 (Rollei Universal) wychodzi, że mają praktycznie ten sam zakres czułości. Podobnie Rollei Retro 400S. Jest też materiał opisywany jako typowo do podczerwieni - Rollei Infrared 400 S. Jego krzywe spektralne są identyczne z RR 400S ("zwykłym"). Abstrahując od podawanych przez producenta czasów wywoływania, można spokojnie domniemywać, że to ten sam film. Różne czasy wywoływania mogą być jedynie zasłoną dymną. RR 400S z powodzeniem można naświetlać z filtrem #29 (dark red) przyjmując czułość materiału jako 50/100 ASA i efekt jest identyczny jak na SFX.
Spore zamieszanie z tymi filmami.
Lux mea lex
Tomcioc
-#
Posty: 21
Rejestracja: 17 mar 2013, 22:59
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Tomcioc »

robiłem na SFX z filtrem radzieckim czerwonym 8x i Cokin 007 IR - w obu przypadkach - wyszło ładnie, ale Rollei 400S - ładniej ;)

[ Dodano: Nie 17 Mar, 2013 ]
w wolnej chwili zrobię krzywe przepuszczalności obu i wrzucę tu
:)

[ Dodano: Śro 20 Mar, 2013 ]
zrobiłem 3 krzywe:
http://www.linophryne.com/sprzet_ypl.htm

w tym jeden filtr nie do IR tylko zwyczajny sepiowy
skytruck
-#
Posty: 159
Rejestracja: 21 mar 2008, 19:48
Lokalizacja: Strzyżów n/Wisłokiem

Post autor: skytruck »

Tomcioc pisze:robiłem na SFX z filtrem radzieckim czerwonym 8x i Cokin 007 IR - w obu przypadkach - wyszło ładnie, ale Rollei 400S - ładniej ;)
A na jaką czułość naświetlany?
Mam zamiar również wypróbować ten materiał, z filtrem cziemny czerwony/IR (Panchromar) i nie mam póki co pojęcia jak toto naświetlać. Czy zostawić światłomierz ustawiony na 400 i uwzględnić krotność filmu, czy potraktować film jakby miał inną czułość.
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Rollei Infrared wraz z użyciem filtru do podczerwieni naświetlałem jako 12 do nawet 6 ASA - w zależności od sceny, którą fotografowałem. Bez filtra 'paliłem' go nominalnie czyli na 400 ASA.
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
ODPOWIEDZ