Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin
-
- -#
- Posty: 321
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Witam
Temat powiększalnika LPL7700 w moim wypadku zakończył się tym że dzięki Koledze z forum nabyłem głowicę kondensorową a głowica mieszalnikowa z wbudowanymi filtrami do koloru odeszła w odstawkę. Zakręciłem żarówkę LED i jestem zadowolony z rezultatów.
Między czasie rozmawiałem z Anitą Andrzejewską (pozdrawiam) i okazało się że też posiada ten powiększalnik 7700 z głowią mieszalnikową i również ma na niej mizerny kontrast. Zabrałem więc swoje kondensory i zameldowałem się u niej w pracowni.
Zrobiliśmy próby i wnioski są następujące:
1. Na filtrach wbudowanych w głowicę mieszalnikową nie ma sensu robić odbitek BW, nawet przy maksymalnej magencie kontrast jest zbyt słaby
2. Przy stosowaniu filtrów podobiektywowych Ilforda kontrast na głowicy kondensorowej jest o jeden stopień wyższy w stosunku do mieszalnikowej
Temat dla mnie zamknięty.
Pozdrawiam
Temat powiększalnika LPL7700 w moim wypadku zakończył się tym że dzięki Koledze z forum nabyłem głowicę kondensorową a głowica mieszalnikowa z wbudowanymi filtrami do koloru odeszła w odstawkę. Zakręciłem żarówkę LED i jestem zadowolony z rezultatów.
Między czasie rozmawiałem z Anitą Andrzejewską (pozdrawiam) i okazało się że też posiada ten powiększalnik 7700 z głowią mieszalnikową i również ma na niej mizerny kontrast. Zabrałem więc swoje kondensory i zameldowałem się u niej w pracowni.
Zrobiliśmy próby i wnioski są następujące:
1. Na filtrach wbudowanych w głowicę mieszalnikową nie ma sensu robić odbitek BW, nawet przy maksymalnej magencie kontrast jest zbyt słaby
2. Przy stosowaniu filtrów podobiektywowych Ilforda kontrast na głowicy kondensorowej jest o jeden stopień wyższy w stosunku do mieszalnikowej
Temat dla mnie zamknięty.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 29 lut 2024, 09:19 przez krzychu128, łącznie zmieniany 1 raz.
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Hm, no rzecz to oczywista w tym powiększalniku. Tam masz 3 rodzaje głowicy do wyboru, w zależności którą wybierzesz efekt będzie nieco inny.
With a choice of three different light sources, you can choose the model best suited for the type of printing you do.
1) The Dichroic colour lamphouse is perfect for all colour printing requirements and can be used for black & white as well.
2) The VCCE lamphouse is the ideal choice for printing B&W on variable contrast paper.
3) And the 7700 Condenser is the choice of those who prefer the extra "snap" of a condenser enlarger.
With a choice of three different light sources, you can choose the model best suited for the type of printing you do.
1) The Dichroic colour lamphouse is perfect for all colour printing requirements and can be used for black & white as well.
2) The VCCE lamphouse is the ideal choice for printing B&W on variable contrast paper.
3) And the 7700 Condenser is the choice of those who prefer the extra "snap" of a condenser enlarger.
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
krzychu128, Twoje odkrycia poznawczo kłócą się z moimi Jakbyś był gdzieś koło Katowic, to daj znać jeśli masz ochotę, to może się uda na jakąś kawę/herbatę u mnie umówić. Większość fotek robię na tym powiększalniku. Nigdy na kontrast nie narzekałem. Rzuciłbyś okiem i wydał werdykt - jest szansa, że wszystkie są do dupy A może ja miałbym wtedy okazję, do nienapastliwego rewanżu
-
- -#
- Posty: 321
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Chętnie zaglądnęskpt pisze: ↑03 mar 2024, 10:17 krzychu128, Twoje odkrycia poznawczo kłócą się z moimi Jakbyś był gdzieś koło Katowic, to daj znać jeśli masz ochotę, to może się uda na jakąś kawę/herbatę u mnie umówić. Większość fotek robię na tym powiększalniku. Nigdy na kontrast nie narzekałem. Rzuciłbyś okiem i wydał werdykt - jest szansa, że wszystkie są do dupy A może ja miałbym wtedy okazję, do nienapastliwego rewanżu
Polecam odsłuchać rozmowę Jerzego Łapińskiego z Andrzejem Grudniem, dlaczego jest na stanowisku że nie warto pracować na głowicach mieszalnikowych:
https://www.youtube.com/watch?v=jaMsydGXDio
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
ja w Durście zamiennie używam głowicy kolorowej i kondensorowej. gdyby nie zapiski, sam bym nie wiedział, co było czym świecone. więc problemy z kontrastem mogły być u Ciebie albo spowodowane nieadekwatnym oświetleniem, albo filtry zmieniły specyfikację.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
-
- -#
- Posty: 321
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
ciekawa rozmowa, ale o tych głowicach to trochę pan Jerzy głupoty opowiada. przecież jeśli za każdym razem mimo ustawienia tej samej wartości filtra mielibyśmy inną faktyczną gęstość, to te głowice nie nadawałyby się do niczego, a już w zupełności do powiększeń barwnych. z tym rozproszeniem (a nie absorpcją) światła w światłach, to chyba też nie do końca tak. zresztą z tego co podaje literatura, to wpływ rozproszenia podczas używania głowic dyfuzorowych jest bardziej widoczny w czerniach. sprawdziłbym to i zacytował z WBM2, ale akurat kot na mnie leży.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
-
- -#
- Posty: 321
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
W tym LPL faktycznie tak jest, widać to na kontraście i jak kręcisz gałkami przy zdjętej obudowie głowicy.krzychu128 pisze: ↑04 mar 2024, 19:10 ciekawa rozmowa, ale o tych głowicach to trochę pan Jerzy głupoty opowiada. przecież jeśli za każdym razem mimo ustawienia tej samej wartości filtra mielibyśmy inną faktyczną gęstość, to te głowice nie nadawałyby się do niczego
Bezwładność polega na tym że gdy kręcisz gałką koloru od zera to widać jak filtr podnosi się i przysłania żarówkę. Ale gdy np zatrzymasz się na pozycji 80M i zaczynasz kręcić z powrotem to jest moment że filtr nie wykonuje żadnego ruchu. I tak jeśli ustawisz 80M kręcąc od pozycji 0 będziesz miał inną filtrację niż wracając z pozycji 180M i zatrzymując się na 80M. U mnie to było wyraźnie zauważalne.
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
no to w moim Durście M670 filtr rusza od razu z pokrętłem, a mam dwie głowice starszą, z wartościami do 130 i nowszą, do 170. ta starsza ma mniejsze opory na pokrętłach, ale żadnego luzu, żadnej bezwładności.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
To oznacza, że głowica jest rozklekotana. A na rozklekotane mechanizmy jest jedna prosta rada. Zawsze kręcić w tą samą stronę.krzychu128 pisze: ↑04 mar 2024, 22:21 Bezwładność polega na tym że gdy kręcisz gałką koloru od zera to widać jak filtr podnosi się i przysłania żarówkę. Ale gdy np zatrzymasz się na pozycji 80M i zaczynasz kręcić z powrotem to jest moment że filtr nie wykonuje żadnego ruchu.
Czyli zawsze od "0" do potrzebnej wartości. Jak chcesz zmniejszyć z 80, na 50, to zwyczajnie cofasz do 0 i potem idziesz od 50.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Przy czym chyba nie z każdą głowicą kolorową da się uzyskać wszystkie gradacje. O ile dobrze pamiętam ilford w swoich materiałach twierdził, że z głowicami kolorowymi meopty nie dało się uzyskać gradacji 5 - że wartość 200 odpowiadała gradacji 4.5, czy coś mylę?
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
no ba! jeszcze jak!J.A. pisze:To oznacza, że głowica jest rozklekotana.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
ale to jest związane z własnościami fizycznymi światła przechodzącego przez dyfuzor. na przykład Opemus 5 z głowicą kolorową nadal był powiększalnikiem kondensorowym i kontrast był jak należy, mimo używania głowicy kolorowej.Tomasz. pisze:Przy czym chyba nie z każdą głowicą kolorową da się uzyskać wszystkie gradacje. O ile dobrze pamiętam ilford w swoich materiałach twierdził, że z głowicami kolorowymi meopty nie dało się uzyskać gradacji 5 - że wartość 200 odpowiadała gradacji 4.5, czy coś mylę?
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Właśnie chodzi mi o to, że tu mogą wystąpić różnice ze względu na użyte filtry, a nie na budowę głowicy - głowice mg to też głowice z mieszlanikiem, a oferują pełen zakres gradacji.
Już to wyszukałem "USE OF COLOUR HEADS
By adjusting the yellow and magenta filtration on colour heads, it is possible to obtain a wide contrast range with MULTIGRADE papers. However, the maximum contrast will be slightly lower as the filters used in colour heads are optimised for use with colour paper and not with variable contrast paper. The suggested filtration in the following tables can only be a guide, because
individual enlargers vary. The actual filtration for a particular enlarger must be determined by trial." I w tabeli pokazującej odpowiedniki gradacji przy użyciu pojedynczego filtra, dla głowic meopty wartość 200 miałaby odpowiadać gradacji 4.5 dla łączonych filtrów meopta się już nie załapała.
No ale nie wiem na ile oni to badali a na ile podali po prostu w przybliżeniu
Już to wyszukałem "USE OF COLOUR HEADS
By adjusting the yellow and magenta filtration on colour heads, it is possible to obtain a wide contrast range with MULTIGRADE papers. However, the maximum contrast will be slightly lower as the filters used in colour heads are optimised for use with colour paper and not with variable contrast paper. The suggested filtration in the following tables can only be a guide, because
individual enlargers vary. The actual filtration for a particular enlarger must be determined by trial." I w tabeli pokazującej odpowiedniki gradacji przy użyciu pojedynczego filtra, dla głowic meopty wartość 200 miałaby odpowiadać gradacji 4.5 dla łączonych filtrów meopta się już nie załapała.
No ale nie wiem na ile oni to badali a na ile podali po prostu w przybliżeniu
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
a ja Ci mówię, że to raczej ma związek z efektem Calliera. oczywiście, jeśli filtry w głowicy nie wypalone. jeśli użyjesz filtra pod obiektywem i zrobisz dwa powiększenia, jedno kondensorem, drugie mieszaczem, to pierwsze będzie bardziej kontrastowe.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr