Fuji Pro 160 i zielony neon
Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin
Fuji Pro 160 i zielony neon
Dobry wieczór, wziąłem się za skanowanie starych negatywów i z jednym występuje mi pewien problem. Skanuję liniowo SilverFastem 9.2.0.0 i VueScanem 9.8.11, potem odwracam negfixem 1.3 (hula na ImageMagic 6.6.8-10-Q16). Chodzi o Fuji Pro 160S i Fuji Pro 160NS. Na odwróconych skanach na niektórych klatkach pojawia się neonowa zieleń. Po automatycznej korekcji kolorów i tonów w PS jest sporo różu. Poniżej skan tuż po odwróceniu i różowy po automatycznych korekcjach. Wina skanera chyba odpada, bo jest tak na Epsonie V600, Minoltach AF-2840 i Elite 5400 bez względu czy jest to mały obrazek czy średniak. Ktoś? Coś?
Magazynuję wiedzę i filmy
Fuji Pro 160 i zielony neon
Pilnujesz by w obszarze skanowania nie znalazł się fragment ramki i jednocześnie znalazł się
fragment maski? Taki wymóg negfiksa, ale pewnie wiesz. Nie miałem takich efektów ani z SF, ani z VS.
Fuji Pro 160 i zielony neon
Wiem o tym. 120 skanuję na Epsonie więc mogę sobie precyzyjnie ustawić ramkę tak aby nie było widać uchwytu i żeby pociągnąć maskę na ile się da. W Minoltach ze względu na konstrukcję uchwytów zazwyczaj się nie da. No i tu właśnie pies pogrzebany. Ten neon występuje w obu formatach i skanerach/programach i to w niektórych tylko kadrach. Nawet nie potrafię określić czy to przez kontrast czy naświetlenie bo po analizie całości filmu wychodzi wszystko równomiernie.
Magazynuję wiedzę i filmy
Fuji Pro 160 i zielony neon
Pikusław, w Minolcie wystarczy nieco przesunąć negatyw wzdłuż uchwytu i "złapać" nieco kliszy pomiędzy klatkami.
Fan Pentax'a.
Fuji Pro 160 i zielony neon
Jeśli możesz, to udostępnij gdzieś ten liniowy skan, który podajesz na wejście negfixowi. Będzie można coś więcej powiedzieć może.
Fuji Pro 160 i zielony neon
Jeśli przesunę negatyw w ramce to utnę go o to przesunięcie. Sprawdzę jeszcze jeden patent z tworzeniem profilu w negfixie.
Magazynuję wiedzę i filmy
Fuji Pro 160 i zielony neon
Pikusław, no bez przesady. I tak nie jest skanowana dokładnie cała klatka. Otwory w ramce są mniejsze niż rozmiar klatki filmowej. Wystarczy odrobina przesunięcia aby "złapać" maskę pomiędzy klatkami.
Fan Pentax'a.
Fuji Pro 160 i zielony neon
Ten surowy tiff mógłby m.z. mimo wszystko rzucić solidne światło na temat. Bywa, że materiał wyjdzie gęstością poza zakres skanera przy danym nastawie ekspozycji. Negfix wykrywa max i min na każdym z kanałów RGB, jeśli w surowym pliku któraś ze składowych RGB została obcięta (np. na skutek złego doboru ekspozycji przez oprogramowanie skanera), to algorytm się na tym wyłoży i żadne próby naprawy nie pomogą. Nie pomoże również zastosowanie profilu. To czy takie obcięcie nastąpiło można obejrzeć prostymi narzędziami mając plik. Jeśli chodzi o ten profil, to tam o ile pamiętam są po prostu zapisywane maksima i minima RGB, czyli z jednej strony wartość RGB dla maski negatywu, z drugiej najciemniejszy punkt, czyli najjaśniejszy fragment sceny. Ze względu na ten drugi, stosowanie profilu nadaje się do zdjęć o tym samym zakresie maks/min, bo inaczej też grozi obcięcie. Tam nie ma inżynierii rakietowej...
Fuji Pro 160 i zielony neon
Spróbuj skanować jak VS lub SF przykazal tzn. bez odwracania w negfiksie.
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2023, 21:59 przez aka, łącznie zmieniany 1 raz.
Fuji Pro 160 i zielony neon
Na początek, należy wyeliminować "neon" na negatywie.
To bardzo proste. potrzebny jest smartfon i podświetlarka.
Zrobić zdjęcie i odwrócić w PS, albo innym LR, bez kombinowania. Dopiero gdy się wyeliminuje to przebarwienie z emulsji, wtedy zajmować się sprzętem i oprogramowaniem
Takie rzeczy zdążają się na starych negatywach i o dziwo naprawdę bardzo trudno je zobaczyć.
Chyba, że problem raz występuje, a raz nie na tym samym negatywie.
To bardzo proste. potrzebny jest smartfon i podświetlarka.
Zrobić zdjęcie i odwrócić w PS, albo innym LR, bez kombinowania. Dopiero gdy się wyeliminuje to przebarwienie z emulsji, wtedy zajmować się sprzętem i oprogramowaniem
Takie rzeczy zdążają się na starych negatywach i o dziwo naprawdę bardzo trudno je zobaczyć.
Chyba, że problem raz występuje, a raz nie na tym samym negatywie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Fuji Pro 160 i zielony neon
Prawda.
Są też aplikacje, które to potrafią niezależnie od systemu.
Są też aplikacje, które to potrafią niezależnie od systemu.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Fuji Pro 160 i zielony neon
Proszę, oto dwa testowe kadry
https://wetransfer.com/downloads/aed389 ... TRN_TDL_01
https://wetransfer.com/downloads/aed389 ... TRN_TDL_01
Magazynuję wiedzę i filmy
Fuji Pro 160 i zielony neon
Wrzuciłem oba pliki do LR. Poza tym, że zwalony jest balans barw to nie widzę żadnego neonu. No i raczej niedoświetlone co powoduje, że przy próbie wyciągnięcia pojawia się bardzo brzydkie ziarno (szum). Tak na szybko.
Fan Pentax'a.
Fuji Pro 160 i zielony neon
Odwrócony w IrfanView, autokorekta w tymże i poprawka w OS Elements. Wg mnie materiał nie dla negfix.