Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
krzychu128, niezależnie od finalnych decyzji fajnie, że sprzęt zyskał tyle Twojej troski
-
- -#
- Posty: 298
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
-
- -#
- Posty: 298
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Między czasie LPL zyskał nowy blat: gruby, masywny, ciężki, stabilny, kuchenny. Stary z wiekiem od ciężaru głowicy wygiął się do środka w kształt łódki, przez co kolumna była pochylona jakieś 1,5 cm. To samo muszę zrobić w opemusie, tam ktoś zrobił blat z płyty marketowej i jest tragedia. Na kontrast nie ma wpływu ale na ostrość przy dużych odbitkach jak najbardziej. Albo wychodzi góra zdjęcia ostra albo dół.
Teraz jest idealnie. Pierwsze próby wyszły bardzo dobrze, nawet lepiej niż na Meopta. Czekam na żarówkę i zakańczam projekt.
Teraz jest idealnie. Pierwsze próby wyszły bardzo dobrze, nawet lepiej niż na Meopta. Czekam na żarówkę i zakańczam projekt.
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
zeby namieszać jeszcze bardziej dodam ze Kaiser System V ma opcje Kondensor + glowica kolor lub kondensor + głowica VC>zladygin pisze: ↑22 mar 2023, 18:41 Żeby zamieszać, są jeszcze głowice Ilford 500 mające dwa filtry - zielony i niebieski. Ustalanie kontrastu następuje metodą addytywną, a nie subtraktywną. Wg mnie one są "bardziej naturalne" dla materiałów wielogradacyjnych, bo te są uczulone (w różnym stopniu), właśnie na barwy zieloną i niebieską
Podobnie jest w systemie Dunco.
https://www.instagram.com/zone_lll/
lity bromoleje czarne białe i takie inne ...
lity bromoleje czarne białe i takie inne ...
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
ajsikel pisze: ↑26 mar 2023, 11:23zeby namieszać jeszcze bardziej dodam ze Kaiser System V ma opcje Kondensor + glowica kolor lub kondensor + głowica VC>zladygin pisze: ↑22 mar 2023, 18:41 Żeby zamieszać, są jeszcze głowice Ilford 500 mające dwa filtry - zielony i niebieski. Ustalanie kontrastu następuje metodą addytywną, a nie subtraktywną. Wg mnie one są "bardziej naturalne" dla materiałów wielogradacyjnych, bo te są uczulone (w różnym stopniu), właśnie na barwy zieloną i niebieską
Podobnie jest w systemie Dunco.
Jak to sie sprawdza? wg mnie znakomicie.
Aha, namieszam jeszcze bardziej i dodam system Heiland Splitgrade gdzie moduł ze sterowaną migawką elektronicznie operuje filtrami zółtym i magenta.
https://www.instagram.com/zone_lll/
lity bromoleje czarne białe i takie inne ...
lity bromoleje czarne białe i takie inne ...
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
wsuystkie Krokusy tak mają i Meopty do czasu pojawienia się grafitowej serii.ajsikel pisze: ↑26 mar 2023, 11:23zeby namieszać jeszcze bardziej dodam ze Kaiser System V ma opcje Kondensor + glowica kolor lub kondensor + głowica VC>zladygin pisze: ↑22 mar 2023, 18:41 Żeby zamieszać, są jeszcze głowice Ilford 500 mające dwa filtry - zielony i niebieski. Ustalanie kontrastu następuje metodą addytywną, a nie subtraktywną. Wg mnie one są "bardziej naturalne" dla materiałów wielogradacyjnych, bo te są uczulone (w różnym stopniu), właśnie na barwy zieloną i niebieską
Podobnie jest w systemie Dunco.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 298
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Wczoraj zrobiłem małe porównanie tej samej klatki zrobionej na mieszalniku i kondensorze (załącznik).
Od razu zaznaczam że bawiłem się na niedowołanym/niedoświetlonym negatywie bo piekłem dwie pieczenie na jednym ogniu więc sprawy teoretyczne i techniczne dotyczące poruszenia, wywoływania negatywu w tym proste i krzywe odłóżmy na bok. Po prostu dwie odbitki na fomie vario.
Po lewej odbitka z mieszacza, po prawej z kondensora, bez żadnych filtrów, zeskanowane na biurowej minolcie c224e.
Odbitka z mieszacza - szara kupa, gazeta.
Odbitka z kondensora - zdecydowanie lepiej.
Do testów zakręciłem ten sam obiektyw Rogonar-S 50/2.8.
Przy okazji nabyłem nową, dobrą lupę na ziarno, paterson major. Pod lupą różnica jest kolosalna!
W LPL ciężko się doszukać ziarna i krawędzi na maksymalnie otwartej przysłonie, natomiast w meopcie ziarno i krawędzie są ostre jak brzytwa!
Moja lekcja z eksperymentu pomijając teoretyzowanie i owijanie bawełny jest następująca - do odbitek czarno-białych tylko kondensor.
Od razu zaznaczam że bawiłem się na niedowołanym/niedoświetlonym negatywie bo piekłem dwie pieczenie na jednym ogniu więc sprawy teoretyczne i techniczne dotyczące poruszenia, wywoływania negatywu w tym proste i krzywe odłóżmy na bok. Po prostu dwie odbitki na fomie vario.
Po lewej odbitka z mieszacza, po prawej z kondensora, bez żadnych filtrów, zeskanowane na biurowej minolcie c224e.
Odbitka z mieszacza - szara kupa, gazeta.
Odbitka z kondensora - zdecydowanie lepiej.
Do testów zakręciłem ten sam obiektyw Rogonar-S 50/2.8.
Przy okazji nabyłem nową, dobrą lupę na ziarno, paterson major. Pod lupą różnica jest kolosalna!
W LPL ciężko się doszukać ziarna i krawędzi na maksymalnie otwartej przysłonie, natomiast w meopcie ziarno i krawędzie są ostre jak brzytwa!
Moja lekcja z eksperymentu pomijając teoretyzowanie i owijanie bawełny jest następująca - do odbitek czarno-białych tylko kondensor.
-
- -#
- Posty: 298
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Nie możesz porównywać tego samego negatywu na kondensorze i mieszalniku, robiąc powiększenie bez filtrów.
Oczywistą oczywistością jest, że na mieszalniku w takim wypadku wyjdzie obraz mniej kontrastowy.
A spadek ostrości brzegowej i ziarnistości to oczywista cecha powiększalnika z mieszaczem. Tak wynika z tego układu optycznego.
Nigdy nie pisałem, że można uzyskać w obu systemach taką samą ostrość. Wręcz przeciwnie. Pisałem że nie można
A pisałem w tym wątku o tu: post161499.html#p161499
Oczywistą oczywistością jest, że na mieszalniku w takim wypadku wyjdzie obraz mniej kontrastowy.
A spadek ostrości brzegowej i ziarnistości to oczywista cecha powiększalnika z mieszaczem. Tak wynika z tego układu optycznego.
Nigdy nie pisałem, że można uzyskać w obu systemach taką samą ostrość. Wręcz przeciwnie. Pisałem że nie można
A pisałem w tym wątku o tu: post161499.html#p161499
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 298
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Właśnie to zrobiłem i zrobię przynajmniej raz jeszcze w sobotę
Upraszczanie komunikacji to cnota najlepszych marketingowców.
A puenta z uwzględnieniem powyższego jest następująca:
Korzystając z kondensora zyskujesz:
1. Lepszą ostrość odbitki
2. Wyższy kontrast
3. Krótszy czas naświetlania - szybsza praca
Unikasz:
1. Rozmycia i szarej kupy na odbitce
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Przecież na tych dwóch zdjęciach jest taka sama ostrość. Owszem kontrastowość jest inna. To mydło na mieszaczu to raczej zły dobór parametrów całego procesu na tym powiększalniku. Coś szybko wyciągasz wnioski ...
-
- -#
- Posty: 298
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
krzychu128 pisze: ↑30 mar 2023, 16:28Właśnie to zrobiłem i zrobię przynajmniej raz jeszcze w sobotę
Upraszczanie komunikacji to cnota najlepszych marketingowców.
A puenta z uwzględnieniem powyższego jest następująca:
Korzystając z kondensora zyskujesz:
1. Lepszą ostrość odbitki
2. Wyższy kontrast
3. Krótszy czas naświetlania - szybsza praca
Unikasz:
1. Rozmycia i szarej kupy na odbitce
I to wszystko oczywiście tylko w twojej ciemni I na twojej odbitce.
Bo np na mojej odbitce spod mieszacza nie ma żadnej papki czy tam innych twoich problemów.
;)
https://www.instagram.com/zone_lll/
lity bromoleje czarne białe i takie inne ...
lity bromoleje czarne białe i takie inne ...
-
- -#
- Posty: 298
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
A w Twojej ciemni na mieszaczu w stosunku do kondensora masz odwrotnie?
1. Lepszą ostrość odbitki
2. Wyższy kontrast
3. Krótszy czas naświetlania - szybsza praca
Czy nie porównywałeś 1:1
Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?
Koledzy, ja to widzę zupełnie inaczej, jeśli chodzi o pokazane dwa zdjęcia. Pierwsze z mieszacza ma zbyt mały kontrast, ale niewiele. Tu są szczegóły. Natomiast w drugim z kondensora jest ewidentnie za duży kontrast. Popatrzcie, to co jest na odbitce z mieszacza (i na negatywie!), czyli jasna (biała) siatka nad głowami, nie ma jej na zdjęciu z kondensora, a powinna, skoro to jest próba pokazania lepszej odbitki. Naturalnie piszę w skrócie, bo temat szeroki. Więc, na mieszaczu podciągnął bym niewiele kontrast, na kondensorze zdecydowanie obciął, bo czernie działają plamą a w światłach są białe plamy.
Ale, jest taka "moda" od ok.25 lat na duży kontrast. To chyba zaczęło się od kryształków "T" lub jak kto woli "Delta", do tego zrobiono kontrastowe papiery, nawet ten ilford classic, jest jak dla mnie zbyt kontrastowy. I tak to leci. Marzy mi się Medalist lub Galerie, oczywiście baryt.
Ale, jest taka "moda" od ok.25 lat na duży kontrast. To chyba zaczęło się od kryształków "T" lub jak kto woli "Delta", do tego zrobiono kontrastowe papiery, nawet ten ilford classic, jest jak dla mnie zbyt kontrastowy. I tak to leci. Marzy mi się Medalist lub Galerie, oczywiście baryt.