Skanowanie slajdów - VueScan
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Skanowanie slajdów - VueScan
Kontynuując OT z wątku "Wada - pasek na dole kadru" - ustawienia wg. J.A. i oKuba
(oKuba - "Belichtung halten" czyli "Lock exposure" lub "Zablokuj ekspozycję")
Efekt jest niezły, ale na skanie asfalt jest w kolorze lekko fioletowym. Na slajdzie tego zafarbu nie ma. Pozostałe kolory na skanie są ok - biały, żółty, czerwony, niebieski, czerń w głębokich cieniach. Zieleń też jest na skanie ciemna, przygaszona. Ten zafarb znika po autokorekcie w PS Elements, podobnie zieleń się rozjaśnia i jest bardziej nasycona. Co można zrobić w ustawieniach VS by zbliżyć się do koloru na slajdzie?
I jeszcze:
- producent i marka slajdu ustawić na "GENERIC" czy skorzystać z ustawienia "Kodak" i "Ektachrome" (zgodnie z prawdą)?
- Ekspozycja RGB jaką wartość ustawić? domyślna mi się niechcący zmieniła.
(oKuba - "Belichtung halten" czyli "Lock exposure" lub "Zablokuj ekspozycję")
Efekt jest niezły, ale na skanie asfalt jest w kolorze lekko fioletowym. Na slajdzie tego zafarbu nie ma. Pozostałe kolory na skanie są ok - biały, żółty, czerwony, niebieski, czerń w głębokich cieniach. Zieleń też jest na skanie ciemna, przygaszona. Ten zafarb znika po autokorekcie w PS Elements, podobnie zieleń się rozjaśnia i jest bardziej nasycona. Co można zrobić w ustawieniach VS by zbliżyć się do koloru na slajdzie?
I jeszcze:
- producent i marka slajdu ustawić na "GENERIC" czy skorzystać z ustawienia "Kodak" i "Ektachrome" (zgodnie z prawdą)?
- Ekspozycja RGB jaką wartość ustawić? domyślna mi się niechcący zmieniła.
Skanowanie slajdów - VueScan
W kolorze nic nie podpowiem, nie moja dzialka, ale mysle, ze Jerzy bedzie mial kilka wskazowek
Skanowanie slajdów - VueScan
aka, bez targetu iT8 i oprofilowania skanera i filmu nie osiągniesz surowego obrazu ze skanera odpowiadającego oryginałowi. A profil musi być dla tego konkretnego filmu i o zgrozo nie może to być film wywoływany w warunkach amatorskich. Jeżeli te różnice są niewielkie, to jest i tak sukces. Pamiętaj też o tym, że pracujesz w jakiejś przestrzeni barwnej. Nie wiem w jakiej i jest to mało obecnie istotne. Masz orzestrzeń barwną skanera, która musi przenieść przestrzeń barwną slajdu wywołanego w koreksie, potem ten obraz musi być wyświetlony na monitorze o jeszcze innej przestrzeni barwnej.
Najłatwiej to zrozumieć, jeżeli przestrzeń (BTW to właśnie jest przestrzeń 3D) wyobrazić sobie jak owoc maliny. Dlaczego? Bo nie jest gładkim balonikiem o idealnie kulistym kształcie, tylko z każdej strony gdzieś coś wystaje, albo się zasada i każda przestrzeń jest inna, tak jak każdy owoc maliny jest inny i nie da się ich wepchnąć jeden do drugiego.
Najłatwiej to zrozumieć, jeżeli przestrzeń (BTW to właśnie jest przestrzeń 3D) wyobrazić sobie jak owoc maliny. Dlaczego? Bo nie jest gładkim balonikiem o idealnie kulistym kształcie, tylko z każdej strony gdzieś coś wystaje, albo się zasada i każda przestrzeń jest inna, tak jak każdy owoc maliny jest inny i nie da się ich wepchnąć jeden do drugiego.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Skanowanie slajdów - VueScan
Ok. Target IT8 dla konkretnego filmu (np. Provia 100F) i tworzymy profile dla skanera i filmu (tego dla którego jest target)?
Sugerujesz, że mimo oprofilowania skanera i filmu film wywołany w warunkach amatorskich nie będzie skanowany, powiedzmy, poprawnie?
A profile pochodzące od producenta skanera, które nie są dedykowane do określonego filmu to czemu służą?
Skanowanie slajdów - VueScan
Dokładnie tak
Poprawnie tak, ale nie po to oprofilowujemy cały proces, by efekt był poprawny. Obstawiam, że poprawny to już masz.
Poprawie samopoczucia użytkowników (tak mniemam)
A profile pochodzące od producenta skanera, które nie są dedykowane do określonego filmu to czemu służą?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Skanowanie slajdów - VueScan
No to nigdy nie będziesz miał poprawnych skanów.
Profilujesz skaner i film jednocześnie, nie utworzysz w warunkach domowych osobnych profili.
Albo inaczej wzorcem iT8 profilujesz skaner, nie możesz sprofilować filmu. Dlatego do każdego rodzaju filmu jest potrzebny osobny wzorzec.
Skaner jego oprogramowanie wewnętrzne (to cna co nie masz żadnego wpływu) zajmuje jakąś przestrzeń barwną. Nie możesz jej zmienić. Możesz jedynie oprogramowaniem powiedzieć, że jeżeli trafi na wartości Rxxx Gyyy Bzzz, to ma je przedstawić - tu kolejne wartości RGB, by na Twoim urządzeniu wyjściowym były jak najbardziej zbliżone do Rxxx Gyyy Bzzz.
Profil skanera i filmu wykonany w procedurze VS daje poprawne skany wg mojej nie Twojej definicji.
I pytanie, dlaczego akurat skan ma być idealnie taki sam jak slajd?
Przecież często trzeba i tak coś poprawić w samym slajdzie, w projekcji się nie da, w procesie dygitalizacji jak najbardziej. W rzeczywistości slajd nie przedstawia sceny w 100% zgodnie z jej rzeczywistym wyglądem, skąd zatem potrzeba by skan był 100% odzwierciedleniem slajdu?
Profilujesz skaner i film jednocześnie, nie utworzysz w warunkach domowych osobnych profili.
Albo inaczej wzorcem iT8 profilujesz skaner, nie możesz sprofilować filmu. Dlatego do każdego rodzaju filmu jest potrzebny osobny wzorzec.
Skaner jego oprogramowanie wewnętrzne (to cna co nie masz żadnego wpływu) zajmuje jakąś przestrzeń barwną. Nie możesz jej zmienić. Możesz jedynie oprogramowaniem powiedzieć, że jeżeli trafi na wartości Rxxx Gyyy Bzzz, to ma je przedstawić - tu kolejne wartości RGB, by na Twoim urządzeniu wyjściowym były jak najbardziej zbliżone do Rxxx Gyyy Bzzz.
Profil skanera i filmu wykonany w procedurze VS daje poprawne skany wg mojej nie Twojej definicji.
I pytanie, dlaczego akurat skan ma być idealnie taki sam jak slajd?
Przecież często trzeba i tak coś poprawić w samym slajdzie, w projekcji się nie da, w procesie dygitalizacji jak najbardziej. W rzeczywistości slajd nie przedstawia sceny w 100% zgodnie z jej rzeczywistym wyglądem, skąd zatem potrzeba by skan był 100% odzwierciedleniem slajdu?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Skanowanie slajdów - VueScan
To co mnie wypuszczasz:
Ale do rzeczy. Tworzymy profil ICC dla pary skaner-film korzystając z targetu IT8 dla danego filmu. Pytanie co z profilem dla filmu? Nie rozumiem tego zdania:
[
Pytanie - jakim wzorcem profilujemy film jeśli nie tym samym co skaner czyli takim dla określonego filmu?
Aha, kalibrowanie monitora i drukarki to inna kwestia. Mój monitor pewnie potrzebuje odświeżenia kalibracji bo trochę czasu upłynęło od ostatniej.
Nie żeby idealnie bo to nawet jest trudno ocenić, ale pozbawiony dziwnych "naleciałości" np. jak ten fioletowy asfalt w moim poście wcześniej.
No to ok. Nie znalazłem póki co opisu procedury, jakieś tylko rozważania na temat profilowania filmu negatywowego (ma to sens?).
Skanowanie slajdów - VueScan
Z ważnym zastrzeżeniem.
Chodzi o to, że nie można przeprowadzić wzorcowania przyrządu pomiarowego używając do tego tego samego przyrządu.
Musisz naświetlić na filmie teoretyczne wartości i sprawdzić jak odjechały od nominału.
Stracisz mnóstwo czasu, energii i trochę pieniędzy, a koniec końców i tak pobawisz się poziomami i krzywymi, albo ręcznie, albo z automatu.
Pewnie jakiś ma, ale ze wszystkimi moimi zastrzeżeniami powyżej. W warunkach małego przerobu, sporego rozrzutu rodzajów materiałów i ograniczonej powtarzalności procesu, jawi mi się to jako sztuka dla sztuki.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Skanowanie slajdów - VueScan
To jest święta prawda. Trzeba się odnieść do jakiegoś wiarygodnego wzorca.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Skanowanie slajdów - VueScan
Czyli profilując skaner mamy szansę uzyskać skan , no powiedzmy, odpowiadający obrazowi na filmie, a profilowanie filmu służy korekcie jego wad/cech niepożądanych w porównaniu z wzorcem? Jeśli się nie mylę, to profilowanie filmu mnie nie interesuje - zakładam, że sprofilowany skaner nie będzie dodawał fioletu do asfaltu skoro go nie ma na slajdzie. No chyba, że robię błąd w myśleniu.
Amator, w przeciwieństwie do profesjonalisty nie liczy ani czasu i energii, ani pieniędzy...
Skanowanie slajdów - VueScan
Bardziej z teorią, niż wzorcem, ale tak. Niejako iT8 jest właśnie profilem filmu (papiery też takie mają), bo na nim naświetla się teoretyczne wartości wzorcowe, a w pliku tekstowym podaje odchylenia dla poszczególnych pól, albo jakoś się to zaznacza. Dzięki temu skaner wie, że jakieś tam składowe występujące na skanowanym filmie odpowiadają trochę innym wartościom.
I teraz uwaga, jeżeli Twój film nie został wywołany prawidłowo i/lub naświetlony w innym niż 5500K to skaner ma prawo przekłamać kolor bo uzna że Twój szary asfalt to odchyłka od jakiegoś wzorca (ma go zaszyty w oprogramowaniu), więc tą odchyłkę skoryguje. A że na nasyconych barwach tego nie widać, to widać tylko na asfalcie i na zielonym, to się akurat zgadza.
Skoro na szarym pojawił się odcień fioletowy może purpurowy, należałoby to zbadać pipetą, a jest to korekta nałożona przez program skanujący dlatego przygasła Ci zieleń bo leży gdzieś na przeciwko fioletu/purpury.
Określenie skaner i oprogramowanie skanujące używam zamiennie. Choć nie do końca tak powinienem.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Skanowanie slajdów - VueScan
Może się przyda (sporo informacji w jednej witrynie): https://crawfordphotoschool.com/digital/index.php
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.