Przysłona a ostrość.
Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin
Przysłona a ostrość.
Czy klasyczne twierdzenie "im wyższa wartość przysłony tym większa głębia ostrości" faktycznie jest prawdziwe? Jaka jest uniwersalna wartość przysłony dla maksymalnej do uzyskania dla obiektywu i aparatu ostrości? Co ze zjawiskiem dyfrakcji?
Przysłona a ostrość.
Głębie ostrości to nie jest maksymalna ostrość układu optycznego.
O ile ten drugi da się zmierzyć, to ten pierwszy parametr jest umowny.
Tak im mniejszy otwór przesłon (większa liczba), tym GO większa.
Nie ma uniwersalnej wartości przesłony dla maksymalnej ostrości. Są szkła, który od pełnego otworu są maksymalnie ostre, a ich przymykanie pogarsza tę ostrość.
Ale większość to takie, które po przymknięciu o 2-3 działki mają swój top.
O ile ten drugi da się zmierzyć, to ten pierwszy parametr jest umowny.
Tak im mniejszy otwór przesłon (większa liczba), tym GO większa.
Nie ma uniwersalnej wartości przesłony dla maksymalnej ostrości. Są szkła, który od pełnego otworu są maksymalnie ostre, a ich przymykanie pogarsza tę ostrość.
Ale większość to takie, które po przymknięciu o 2-3 działki mają swój top.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Przysłona a ostrość.
Co do GO to się zgadza. Nie bez powodu (p)otworkowce nie muszą mieć mechanizmu do ostrzenia - mają tam mocno "przymkniętą" przysłonę że nawet brak optyki im nie przeszkadza.
Co do ostrości (czy MTF) to tu już zależy od optyki - gdzie jest kompromis miedzy przymykaniem co zwiększa GO i niweluje efekty wad optycznych obiektywu (koma, astygmatyzm), a dyfrakcją. Przez te wady z "najlepszą przysłoną" trzeba uważać - bo obiektyw może być najostrzejszy przy f/5.6, ale tylko w środku. Jak masz jakiś motyw sięgający brzegów to może być warto przymknąć do f/8 - zaczniesz już tracić jakość w środku, ale na brzegach nadal będzie rosnąć.
Co do ostrości (czy MTF) to tu już zależy od optyki - gdzie jest kompromis miedzy przymykaniem co zwiększa GO i niweluje efekty wad optycznych obiektywu (koma, astygmatyzm), a dyfrakcją. Przez te wady z "najlepszą przysłoną" trzeba uważać - bo obiektyw może być najostrzejszy przy f/5.6, ale tylko w środku. Jak masz jakiś motyw sięgający brzegów to może być warto przymknąć do f/8 - zaczniesz już tracić jakość w środku, ale na brzegach nadal będzie rosnąć.