Strona 1 z 7
Efekt Schwarzschilda
: 29 kwie 2009, 22:22
autor: slawoj
Stwórzmy bibliotekę "czasów skorygowanych" pod kątem Efektu Schwarzschilda dla różnych materiałów fotograficznych.
Na zasadzie: co kto ma sprawdzonego, niech się tutaj podzieli z innymi.
Definicja (dla tych co dopiero zaczynają fotografować):
Efekt Schwarzschilda to pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania.
Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:
Link do zdjęcia:
Efekt Schwarzschilda ILFORD
Link do zdjęcia:
Efekt Schwarzschilda FOMAPAN
Link do zdjęcia:
Efekt Schwarzschilda FujiFilm
Poniżej czasy dla materiałów KODAK:
Link do zdjęcia:
Efekt Schwarzschilda KODAK TMAX
Link do zdjęcia:
Efekt Schwarzschilda KODAK emulsje klasyczne
.
: 29 kwie 2009, 23:29
autor: zieloo
Dobry pomysł.
HP5+
TMAX 100/400
: 30 kwie 2009, 00:17
autor: rbit9n
na szczęście robię na acrosie, do dwóch minut Schwarzschild się go nie trzyma.
: 30 kwie 2009, 07:27
autor: temol
Dane dla kilku filmow ->
http://mkaz.com/photo/tools/reciprocity.html
Na podstawie tych tabelek naswietlalem na dlugich czasach HP5 i Velvie.
T.
: 30 kwie 2009, 21:26
autor: garreth
Kodaki serii Portra:
"
Adjustments for Long and Short Exposures
No filter correction or exposure compensation is required for
PORTRA 160NC, 160VC, 400NC, 400VC, or 800 Films for
exposures from 1⁄10,000 second to 1 second.
For critical
applications with longer exposure times, make tests under
your conditions."
zaczerpnięte z pdf-u producenta
: 05 maja 2009, 10:12
autor: trzypion
No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
: 05 maja 2009, 10:17
autor: slawoj
trzypion pisze:No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
A jak to się ma do kolorów, nie rozjeżdzają się?
Pytam, bo na kolorze to się mało znam.
: 05 maja 2009, 10:21
autor: trzypion
Nie, trzyma doskonale. Zobacz sobie na
http://trzypion.oldfield.org.pl/wielicz ... ..29A.html (i inne w galerii) - to są ekspozycje rzędu 3-4 minut, do tego 'malowane' światłem latarek diodowych.
: 16 maja 2009, 21:50
autor: zieloo
Ciekawi mnie, czy naprawdę trzeba korygować czas wołania w zależności od parametrów naświetlania filmu...
TRIX
: 17 maja 2009, 11:48
autor: storm
Teoretycznie tak, ale to zależy od kontrastu w scenie, chodzi o to ze ten efekt nie jest równy na całej rozpiętości negatywu.
Najbardziej dotyka to cieni i tonów średnich , i gdy kompensujemy aby je doświetlić przewalamy światła. (zwiększamy kontrast).
: 21 maja 2009, 23:27
autor: zieloo
Adox/Efke 25:
Niestety, nie znalazłem przetestowanych czasów dla 50 i 100.
: 25 maja 2009, 21:03
autor: garreth
Kodak BW 400CN (do C-41):
"No exposure compensation for reciprocity failure is
necessary for exposures between 1/10,000 and 120 seconds.
We do not recommend exposures longer than 120 seconds.
For critical applications, make tests under your conditions."
(zaczerpnięte z pdf-u producenta)
: 26 maja 2009, 18:12
autor: zieloo
Kodak Plus X
: 10 cze 2009, 16:45
autor: zieloo
Superia 100
Re: Efekt Schwarzschilda
: 10 cze 2009, 22:34
autor: renes
slawoj pisze:
Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:
Pierwsza tabelka z korektą dotyczy wszystkich filmów Ilforda, także dla Pan F50 ?
Może ktoś znalazł dane dla nowego Kodaka Ektara Pro 100? Mnie się nie udało.