Strona 1 z 7

Efekt Schwarzschilda

: 29 kwie 2009, 22:22
autor: slawoj
Stwórzmy bibliotekę "czasów skorygowanych" pod kątem Efektu Schwarzschilda dla różnych materiałów fotograficznych.
Na zasadzie: co kto ma sprawdzonego, niech się tutaj podzieli z innymi.


Definicja (dla tych co dopiero zaczynają fotografować):
Efekt Schwarzschilda to pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania.

Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda ILFORD

Obrazek

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FOMAPAN

Obrazek


Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FujiFilm

Obrazek

Poniżej czasy dla materiałów KODAK:

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK TMAX

Obrazek

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK emulsje klasyczne

Obrazek
.

: 29 kwie 2009, 23:29
autor: zieloo
Dobry pomysł.

HP5+

Obrazek

TMAX 100/400

Obrazek

: 30 kwie 2009, 00:17
autor: rbit9n
na szczęście robię na acrosie, do dwóch minut Schwarzschild się go nie trzyma.

: 30 kwie 2009, 07:27
autor: temol
Dane dla kilku filmow -> http://mkaz.com/photo/tools/reciprocity.html
Na podstawie tych tabelek naswietlalem na dlugich czasach HP5 i Velvie.

T.

: 30 kwie 2009, 21:26
autor: garreth
Kodaki serii Portra:

"Adjustments for Long and Short Exposures
No filter correction or exposure compensation is required for
PORTRA 160NC, 160VC, 400NC, 400VC, or 800 Films for
exposures from 1⁄10,000 second to 1 second. For critical
applications with longer exposure times, make tests under
your conditions.
"

zaczerpnięte z pdf-u producenta :roll:

: 05 maja 2009, 10:12
autor: trzypion
No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>

: 05 maja 2009, 10:17
autor: slawoj
trzypion pisze:No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
A jak to się ma do kolorów, nie rozjeżdzają się?
Pytam, bo na kolorze to się mało znam.

: 05 maja 2009, 10:21
autor: trzypion
Nie, trzyma doskonale. Zobacz sobie na http://trzypion.oldfield.org.pl/wielicz ... ..29A.html (i inne w galerii) - to są ekspozycje rzędu 3-4 minut, do tego 'malowane' światłem latarek diodowych.

: 16 maja 2009, 21:50
autor: zieloo
Ciekawi mnie, czy naprawdę trzeba korygować czas wołania w zależności od parametrów naświetlania filmu...

TRIX

: 17 maja 2009, 11:48
autor: storm
Teoretycznie tak, ale to zależy od kontrastu w scenie, chodzi o to ze ten efekt nie jest równy na całej rozpiętości negatywu.
Najbardziej dotyka to cieni i tonów średnich , i gdy kompensujemy aby je doświetlić przewalamy światła. (zwiększamy kontrast).

: 21 maja 2009, 23:27
autor: zieloo
Adox/Efke 25:
http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/008bb4 pisze:1/2 sec no compensation required
1 sec give 1/6 stop
10 sec give 1/3 stop (1.2x)
100 sec give 2/3 stop (1.5x)
Niestety, nie znalazłem przetestowanych czasów dla 50 i 100.

: 25 maja 2009, 21:03
autor: garreth
Kodak BW 400CN (do C-41):

"No exposure compensation for reciprocity failure is
necessary for exposures between 1/10,000 and 120 seconds.
We do not recommend exposures longer than 120 seconds.
For critical applications, make tests under your conditions."

(zaczerpnięte z pdf-u producenta)

: 26 maja 2009, 18:12
autor: zieloo
Kodak Plus X

: 10 cze 2009, 16:45
autor: zieloo
Superia 100

Re: Efekt Schwarzschilda

: 10 cze 2009, 22:34
autor: renes
slawoj pisze: Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:

Pierwsza tabelka z korektą dotyczy wszystkich filmów Ilforda, także dla Pan F50 ?

Może ktoś znalazł dane dla nowego Kodaka Ektara Pro 100? Mnie się nie udało.