Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Jeśli taki temat był to proszę o skasowanie, a jeśli nie było to w tym temacie chciałbym porozmawiać ogólnie o tolerancji różnych typów filmów na błędy ekspozycji.
Z tego, co zauważyłem przyjęte jest, że największą tolerancję na błędy w ekspozycji mają cz-b negatywy a najmniejszą kolorowe slajdy E6.
Ja póki co fotografuje tylko na materiałach cz-b i zauważyłem, że o ile film cz-b wywołany na negatyw faktycznie sporo wybacza o tyle przy wywołaniu tego samego filmu na odwrotkę nawet drobne odchyłki (zwłaszcza prześwietlenie) są bardzo widoczne.
A jak to jest z materiałami kolorowymi do procesu ECN-2? Podobnie jak z negatywami kolorowymi C41 (lekkie błędy nie spowodują katastrofy), czy wymagają one takiej precyzji przy naświetlaniu jak slajdy E6?
Pozdrawiam
Z tego, co zauważyłem przyjęte jest, że największą tolerancję na błędy w ekspozycji mają cz-b negatywy a najmniejszą kolorowe slajdy E6.
Ja póki co fotografuje tylko na materiałach cz-b i zauważyłem, że o ile film cz-b wywołany na negatyw faktycznie sporo wybacza o tyle przy wywołaniu tego samego filmu na odwrotkę nawet drobne odchyłki (zwłaszcza prześwietlenie) są bardzo widoczne.
A jak to jest z materiałami kolorowymi do procesu ECN-2? Podobnie jak z negatywami kolorowymi C41 (lekkie błędy nie spowodują katastrofy), czy wymagają one takiej precyzji przy naświetlaniu jak slajdy E6?
Pozdrawiam
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Może od odwrotki zacznę.
Bez znaczenia czy E-6, czy zimny barwny, czy w końcu cz-b. Wszystkie są wrażliwe na błędy ekspozycji (i wywołania) w podobnym stopniu. A wynika to z tego, że materiału już się nie kopiuje. Nie ma już procesu negatywowo-pozytywowego, gdzie te błędy można naprawić. Oraz z tego, że obraz pozytywowy powstaje tylko tam, gdzie nie powstał obraz negatywowy i powstaje z niewywołanych pozostałości.
C-41 i ECN-2 to pokrewne procesy o podobnej tolerancji, z moich doświadczeń z tym drugim wynika, że ma nawet większą. A wynika to z tego, że procesach negatywowych używa się dwóch różnych materiałów, w których nie było potrzeby żadnego kompromisu.
Bez znaczenia czy E-6, czy zimny barwny, czy w końcu cz-b. Wszystkie są wrażliwe na błędy ekspozycji (i wywołania) w podobnym stopniu. A wynika to z tego, że materiału już się nie kopiuje. Nie ma już procesu negatywowo-pozytywowego, gdzie te błędy można naprawić. Oraz z tego, że obraz pozytywowy powstaje tylko tam, gdzie nie powstał obraz negatywowy i powstaje z niewywołanych pozostałości.
C-41 i ECN-2 to pokrewne procesy o podobnej tolerancji, z moich doświadczeń z tym drugim wynika, że ma nawet większą. A wynika to z tego, że procesach negatywowych używa się dwóch różnych materiałów, w których nie było potrzeby żadnego kompromisu.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Dzięki za merytoryczną odpowiedź
Wynika z tego, że skoro moja Praktica EE2 naświetla prawidłowo cz-b odwrotki to i z kolorem E6 sobie poradzi
Wynika z tego, że skoro moja Praktica EE2 naświetla prawidłowo cz-b odwrotki to i z kolorem E6 sobie poradzi
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Wynika z tego, że operator owej EE2 sobie radzi.
Naprawdę. Ludzie mają najbardziej wypasione sprzęty i slajdy naświetlone od sasa do lasa. A też i tacy, co używają zwykłego TTL centralno-ważonego, czy jak się go tam zwie i slajdy mają w punkt.
Naprawdę. Ludzie mają najbardziej wypasione sprzęty i slajdy naświetlone od sasa do lasa. A też i tacy, co używają zwykłego TTL centralno-ważonego, czy jak się go tam zwie i slajdy mają w punkt.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
EE2 to chyba właśnie jest TTL centralno-ważony Na pewno Yashica FX-3 ma właśnie taki sposób pomiaru światła.
Egzemplarz EE2, który użytkuje działa dobrze poza tym, że trzeba dla filmu 100ASA ustawić na wybieraku czułości 25ASA.
Dobrze, że pomiar kantuje ze stałym błędem (kontroluje niezależnym światłomierzem) dzięki czemu wystarczy skalibrować raz wskazania z zewnętrznym światłomierzem i do momentu zmiany czułości używanego filmu nie trzeba tego korygować
Zobaczymy jak poradzi sobie Yaśka FX-3 Jeśli będzie dobrze przy cz-b odwrotce to może w końcu naświetlę jedną z rolek Agfy CT100, które leżą w lodówce od prawie roku
Egzemplarz EE2, który użytkuje działa dobrze poza tym, że trzeba dla filmu 100ASA ustawić na wybieraku czułości 25ASA.
Dobrze, że pomiar kantuje ze stałym błędem (kontroluje niezależnym światłomierzem) dzięki czemu wystarczy skalibrować raz wskazania z zewnętrznym światłomierzem i do momentu zmiany czułości używanego filmu nie trzeba tego korygować
Zobaczymy jak poradzi sobie Yaśka FX-3 Jeśli będzie dobrze przy cz-b odwrotce to może w końcu naświetlę jedną z rolek Agfy CT100, które leżą w lodówce od prawie roku
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Rozumiem techniczne powody większej trudności zrobienia dobrych slajdów, niż odbitek, natomiast zawsze mnie przy tym zadziwia, jak ja to kiedyś zrobiłem, że jedyne cztery filmy slajdów, które zrobiłem są ze Smieny 8M z Leningradem i były najzupełniej w całości dobre
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Smiena jeśli trzymała prawidłowo czasy, Leningrad nie miał zdechniętego selenu to co mogło pójść nie tak?
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Wszystko to, co idzie nie tak ludziom, którzy mają krzywo ponaświetlane zdjęcia
Nie no, To jeszcze wtedy było nowe, zresztą do tej pory ten Leningrad dobrze działa, a i Smiena też. I, nie powiem, ja uzysk ze zdjęć robionych tym sprzętem miałem zupełnie dobry, zazwyczaj cały film wychodził prawidłowo. Tym niemniej wydaje mi się, że po prostu jakkolwiek slajdy są bardziej wymagające, to to nie jest aż tak krytycznie precyzyjna robota, żeby się jakoś bardzo przejmować.
Nie no, To jeszcze wtedy było nowe, zresztą do tej pory ten Leningrad dobrze działa, a i Smiena też. I, nie powiem, ja uzysk ze zdjęć robionych tym sprzętem miałem zupełnie dobry, zazwyczaj cały film wychodził prawidłowo. Tym niemniej wydaje mi się, że po prostu jakkolwiek slajdy są bardziej wymagające, to to nie jest aż tak krytycznie precyzyjna robota, żeby się jakoś bardzo przejmować.
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
PPaweł, i tak i nie. W typowych warunkach, gdy scena jest niewymagająca, a oświetlenie relatywnie równomierne, to slajdy lepiej naświetlać używając światłomierza światła padającego.
Schody zaczynają sią, gdy trzeba scenę na krzywej ustawić dokładnie w tym, a nie innym miejscu, bo i światła są za wysokie i cienie za głębokie.
Poza tym
Poza tym 2
Slajd z Dmax na poziomie 4, to inna bajka niż ten co najczarniejsze czernie ma w okolicach 3. Właśnie, ograniczając dynamikę slajdu producenci uzyskują większą tolerancję na błędy naświetlania, choć nigdy nie będzie ona z poziomu tej na negatywach.
Schody zaczynają sią, gdy trzeba scenę na krzywej ustawić dokładnie w tym, a nie innym miejscu, bo i światła są za wysokie i cienie za głębokie.
Poza tym
To też kwestia kryteriów co to jest "najzupełniej" dobre
Poza tym 2
Slajd z Dmax na poziomie 4, to inna bajka niż ten co najczarniejsze czernie ma w okolicach 3. Właśnie, ograniczając dynamikę slajdu producenci uzyskują większą tolerancję na błędy naświetlania, choć nigdy nie będzie ona z poziomu tej na negatywach.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
J.A., na potrzeby fotografii „ogólnej” naświetlać kolorowy slajd aparatem z pomiarem TTL w punkt, czy na lekki minus? Ojciec mówił mi, że lepiej w lekki minus bo kolory „żywsze” i w żadnym przypadku nie prześwietlać bo wyjdzie lipa.
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
No i generalnie dobrze mówił, z tym, że w jego czasach slajdy się wyświetlało, a obecnie skanuje. Niedoświetlony slajd ciężko się skanuje. Ale do projekcji, zwłaszcza na dobrym rzutniku z 250W halogenem, to nie najgorszy pomysł.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Ja też zamierzam wyświetlać Skanowanie ma u mnie drugorzędne znaczenie. Czyli jednak lekko niedoświetlać
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Krzywa charakterystyczna materiału odwracalnego jest bardziej stroma niż w przypadku negatywu, toteż zmiany ekspozycji powodują znacznie większe zmiany gęstości na slajdzie niż na negatywie.
A w skrócie: slajdy są znacznie bardziej kontrastowe niż negatywy, przez to ich tolerancja jest węższa.
A w skrócie: slajdy są znacznie bardziej kontrastowe niż negatywy, przez to ich tolerancja jest węższa.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
Zdecydowanie do wyświetlania lepiej niedoświetlić, brak przepaleń i kolorki żarówiaste !!!
Ale jak pisał poprzednik, potrzebny jest mocny rzutnik.
Ale jak pisał poprzednik, potrzebny jest mocny rzutnik.
Tolerancja filmów na błędy ekspozycji
darekdp1, posiadam Krokusa AF z halogenem 150W
Tata używa Diapola z takim samym źródłem światła i problemów z wyświetlaniem nie było. Do tego ekran Arctura który bardzo dobrze odbija światło
Tata używa Diapola z takim samym źródłem światła i problemów z wyświetlaniem nie było. Do tego ekran Arctura który bardzo dobrze odbija światło
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu