szarość kolorystyczna wołanych papierów
Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Witam. Mam pytanie odnośnie kolorystyki wołanych papierów Fomaspeed zarówno zmienno jak i stało gradacyjna Foma, wywoływacz to W14 Fomy, zastanawiam się i porównując odbitki z lat zeszłego stulecia, czyli papiery Foton, kolorystyka zdjęć była dużo bardziej czarno-biała niż dzisiaj na papierach, czy to zależy od W14 ( inny skład) czy papierów (inna technologia), nie porównuję do wydruków z drukarki fotograficznej, to już inna liga, ale tradycyjny sposób, nie mogę osiągnąć bardziej "ostrzejszą" barwę czerni, czy tak jest, a może użyć bardziej kontrastowy wołacz do papieru ? Pozdrawiam.
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Wynikałoby że masz bardzo "miękkie"negatywy. Skoro odbitki nie chcą być bardziej "czarno-białe", czyli brak im kontrastu, to może spróbuj bardziej "twardego" papieru. Bardziej kontrastowy wywoływacz też może pomóc. A jesteś pewien że stosujesz odpowiednio długi czas naświetlania i wywołania tych papierów.
Fan Pentax'a.
szarość kolorystyczna wołanych papierów
A ja obstawiam, że kolega porównuje ceratę z barytem
Ale mogę się mylić.
Ale mogę się mylić.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Czas wołania to 90 sek, do tego czasu dostosowuję czas naświetlania, przy czym 90 sekund jest zawsze, może zastosuję albo twardsze filtry, albo bardziej kontrastowy wywoływacz.
J.A. - może masz rację, tak ostatnio robię na Fomie wielo i stało gradacyjnej, czyli w/g Ciebie te papiery nie dadzą czystej czerni, chyba że przewołane, inaczej baryt da bardziej czarną czerń?
J.A. - może masz rację, tak ostatnio robię na Fomie wielo i stało gradacyjnej, czyli w/g Ciebie te papiery nie dadzą czystej czerni, chyba że przewołane, inaczej baryt da bardziej czarną czerń?
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Da bielszą biel.
spróbuj Varianta.
A, i papieru nie da się przewołać (w rozsądnych granicach oczywiście)
To nie tak jak z negatywem. Papier, tak wywołuje sią na czas, ale jeżeli po upływie tego czasu nadal ciemnieje, to znaczy, że był prześwietlony i jest "wyrywany", to skutkuje właśnie bladymi czerniami.
Czas wywoływania papieru należy ustalić, ale dla Fenalu W14, jest on dłuższy niż 1,5 min. 2-2,5 min.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Sprecyzuj czy chodzi Ci o kontrast obrazu czy odcień strontu srebrowego - bo ten może być neutralny, chłodny lub ciepły.Wlodek pisze: ↑17 sie 2024, 10:03 Witam. Mam pytanie odnośnie kolorystyki wołanych papierów Fomaspeed zarówno zmienno jak i stało gradacyjna Foma, wywoływacz to W14 Fomy, ...
(...) nie mogę osiągnąć bardziej "ostrzejszą" barwę czerni, czy tak jest, a może użyć bardziej kontrastowy wołacz do papieru ?
Jeśli chodzi o odcień, to W14 i podobne wywoływacze pozytywowe oparte na fenidonie charakteryzują się raczej chłodnym odcieniem obrazu pozytywowego.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Dzięki za wypowiedzi, chodzi o tonację koloru pozytywu, nie ostrości czy kontrastu.
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Zatem jeżeli nie odpowiada Ci chłodny ton obrazu uzyskiwany w W14 spróbuj wywolywaczy oznaczonych jako "warm". Z tym, że samo uzycie tego rodzaju wywolywaczy wielkiej rewolucji nie zrobi - w zalezności od papieru odcień obrazu będzie w zasadzie neutralny ze sladowym przesunięciem w stronę tonów cieplych. Bardziej dostrzegalna różnica wystąpi w przypadku kombinacji ciepłotonowych papierów (te występują głównie jako barytowe) i wspomnianych, ciepłotonowych wywoływaczy.
Pamiętam że bardzo przyjemne w odbiorze (dla mnie) odbitki uzyskiwalem przy uzyciu papieru Fomabrom Variant i wywolywacza Agfa Neutol WA. Odpowiednik tego wywoływacza chyba jest obecnie w ofercie Adoxa. Roztwór roboczy tego wywolywacza nie grzeszy trwałością - ja traktowalem go jako jednosesyjny.
Pamiętam że bardzo przyjemne w odbiorze (dla mnie) odbitki uzyskiwalem przy uzyciu papieru Fomabrom Variant i wywolywacza Agfa Neutol WA. Odpowiednik tego wywoływacza chyba jest obecnie w ofercie Adoxa. Roztwór roboczy tego wywolywacza nie grzeszy trwałością - ja traktowalem go jako jednosesyjny.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Jeszcze raz dzięki, ja akurat wykorzystuję ostatnie paczuszki W14, ale kupiłem wiele odczynników do samodzielnego składania (dużo taniej), więc spróbuję złożyć inny rodzaj wywoływacza, bez benzotriazolu, jakiegoś o ciepłych tonach, jeszcze raz dzięki.
szarość kolorystyczna wołanych papierów
jeśli chodzi o wywoływacze ciepłotonowe, to dla mnie się sprawdzają dwa domowej roboty, Kodak D-166 i Geavert G.262. podane są w Darkroom Cookbook, jeśli nie posiadasz a nie znajdziesz w Necie, to mogę Ci wieczorem podać skład.
tu poniżej powiększenie wywołane w Kodaku D-166.
https://flic.kr/p/L7uAy2
i dla porównania normalny (lekko zimny) Agfa 108, na tym samym papierze.
https://flic.kr/p/29Sq8iH
tu poniżej powiększenie wywołane w Kodaku D-166.
https://flic.kr/p/L7uAy2
i dla porównania normalny (lekko zimny) Agfa 108, na tym samym papierze.
https://flic.kr/p/29Sq8iH
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
szarość kolorystyczna wołanych papierów
Dzięki za foto i porównanie, ja robiłem w W14 Fomy i złożyłem Kodak D 157K, ale zdjęcia w nich są bardzo podobne - "kolorystycznie". Mam, znalazłem, mam oba przepisy, następnym razem zrobię na D-166, wszystkie składniki posiadam. Dzięki. Jeszcze jedno, jak jet tu o tym wspomniane, w D 166 czas wołania to 1 do 6 min, zmieniając kolorystykę zdjęcia, aby została czerń wystarczy do 2min ?
szarość kolorystyczna wołanych papierów
tak, dwie minuty są w porządku. współczesne papiery mają przyspieszacze i dłuższe wołanie powoduje szarzenie bieli.
D-166 jest dość dobry do przeterminowanych papierów, które w innych wywoływaczach dymią. może spektakularnych cudów nie ma, ale przynajmniej są one używalne w w/w wywojce.
D-166 jest dość dobry do przeterminowanych papierów, które w innych wywoływaczach dymią. może spektakularnych cudów nie ma, ale przynajmniej są one używalne w w/w wywojce.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr