Panowie nabyłem dzisiaj rolkę filmu ilford sfx 200 lekko po terminie i teraz pytanie, jaki filtr kupić żeby wykonywać zdjęcia w podczerwieni ?
Czytałem gdzieś że może to być ciemny czerwony ale czy na pewno.
ilford sfx 200
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
http://www.natureblink.com/ira.htm
Ech... jak wam się nie chce szukać... Jakbym w waszym wieku miał Internet, to teraz bym już chyba Nobla przepijał...
Ech... jak wam się nie chce szukać... Jakbym w waszym wieku miał Internet, to teraz bym już chyba Nobla przepijał...
dobre teksty w artykule dostępnym pod w/w adresem. facet zakłada filtr odcinający UV i filtr pomarańczowy, to wszystko mu się sumuje i wychodzi przepuszczalność 700-740nm. czy jest fizyk na sali?
w tym wpisie viewtopic.php?p=70260#70260 wkleiłem tabelkę przepuszczalności filtrów.
w tym wpisie viewtopic.php?p=70260#70260 wkleiłem tabelkę przepuszczalności filtrów.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Porównując krzywe spektralne Ilforda SFX i Superpana 200 (Rollei Universal) wychodzi, że mają praktycznie ten sam zakres czułości. Podobnie Rollei Retro 400S. Jest też materiał opisywany jako typowo do podczerwieni - Rollei Infrared 400 S. Jego krzywe spektralne są identyczne z RR 400S ("zwykłym"). Abstrahując od podawanych przez producenta czasów wywoływania, można spokojnie domniemywać, że to ten sam film. Różne czasy wywoływania mogą być jedynie zasłoną dymną. RR 400S z powodzeniem można naświetlać z filtrem #29 (dark red) przyjmując czułość materiału jako 50/100 ASA i efekt jest identyczny jak na SFX.
Spore zamieszanie z tymi filmami.
Spore zamieszanie z tymi filmami.
Lux mea lex
robiłem na SFX z filtrem radzieckim czerwonym 8x i Cokin 007 IR - w obu przypadkach - wyszło ładnie, ale Rollei 400S - ładniej ;)
[ Dodano: Nie 17 Mar, 2013 ]
w wolnej chwili zrobię krzywe przepuszczalności obu i wrzucę tu
:)
[ Dodano: Śro 20 Mar, 2013 ]
zrobiłem 3 krzywe:
http://www.linophryne.com/sprzet_ypl.htm
w tym jeden filtr nie do IR tylko zwyczajny sepiowy
[ Dodano: Nie 17 Mar, 2013 ]
w wolnej chwili zrobię krzywe przepuszczalności obu i wrzucę tu
:)
[ Dodano: Śro 20 Mar, 2013 ]
zrobiłem 3 krzywe:
http://www.linophryne.com/sprzet_ypl.htm
w tym jeden filtr nie do IR tylko zwyczajny sepiowy
A na jaką czułość naświetlany?Tomcioc pisze:robiłem na SFX z filtrem radzieckim czerwonym 8x i Cokin 007 IR - w obu przypadkach - wyszło ładnie, ale Rollei 400S - ładniej ;)
Mam zamiar również wypróbować ten materiał, z filtrem cziemny czerwony/IR (Panchromar) i nie mam póki co pojęcia jak toto naświetlać. Czy zostawić światłomierz ustawiony na 400 i uwzględnić krotność filmu, czy potraktować film jakby miał inną czułość.
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt: