Ilford Multigrade XPress NEW RC
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
-
- -#
- Posty: 397
- Rejestracja: 16 maja 2008, 11:17
- Lokalizacja: Staszów
Ilford Multigrade XPress NEW RC
Hej,
poszukuję jak najwięcej informacji o tym papierze- planuję się przesiąść ze stało gradacyjnego FOMASPEEDA na w/w. Przeszukałem google-nic, przeszukałem p@pl i również nic ciekawego.
Potrzebuję opinii o tym papierze- czy warto w ogóle przesiadać się na niego z fomy? Czy trzeba go wywoływać w wywoływaczach dla papierów multigrade? Może być obrabiany w czerwonym świetle(wg. opinii użytkowników tylko oliwka a wg. sklepów "może być obrabiany przy każdym świetle bezpiecznym dla materiałów czarno-białych.") ? I ostatnie najważniejsze czy filtry faktycznie muszą być dedykowane do multigrade czy jednak mogą być od fotografii kolorowej(akurat takie mogę mieć)?
poszukuję jak najwięcej informacji o tym papierze- planuję się przesiąść ze stało gradacyjnego FOMASPEEDA na w/w. Przeszukałem google-nic, przeszukałem p@pl i również nic ciekawego.
Potrzebuję opinii o tym papierze- czy warto w ogóle przesiadać się na niego z fomy? Czy trzeba go wywoływać w wywoływaczach dla papierów multigrade? Może być obrabiany w czerwonym świetle(wg. opinii użytkowników tylko oliwka a wg. sklepów "może być obrabiany przy każdym świetle bezpiecznym dla materiałów czarno-białych.") ? I ostatnie najważniejsze czy filtry faktycznie muszą być dedykowane do multigrade czy jednak mogą być od fotografii kolorowej(akurat takie mogę mieć)?
Warto się przesiadać! Praca na multigrade'ach to całkiem inny komfort! I o ile nie jesteś pedantycznym laborantem z densytometrem, tylko fotografem, któremu zależy na bardzo dobrej odbitce, to naprawdę warto.
Zadymia mi się jak trzymam żarówkę 15W czerwoną 15 cm nad odbitką przez 30s, światło odbite od ściany z odl. ok 1m w ciągu 2 minut nic złego nie robi.
Można wywoływać we wszystkich wywoływaczach pozytywowych.
Zadymia mi się jak trzymam żarówkę 15W czerwoną 15 cm nad odbitką przez 30s, światło odbite od ściany z odl. ok 1m w ciągu 2 minut nic złego nie robi.
Można wywoływać we wszystkich wywoływaczach pozytywowych.
-
- -#
- Posty: 397
- Rejestracja: 16 maja 2008, 11:17
- Lokalizacja: Staszów
Planuję kupić taki filtr(jeden już taki dokładnie mam-oświetla okolice blatu) http://allegro.pl/filtr-do-lampy-ciemni ... 42143.html Ale zastanawiam się czy się nada-niby jest do fotografii kolorowej a do BW powinien być ciemno-zielony(wg. jego opisu z aukcji) i jaka może być wtedy maksymalna żarówka bo do koloru zawsze były słabsze a do BW mogły być mocniejsze. No i druga kwestia czy opłaca mi się docinać do mojej lampy czy lepiej dokupić lampę 13x18 do powieszenia na suficie...
P.S Bo ogólnie rzecz biorąc to dobrze rozumuję że w ciemni oświetlonej kolorem oliwkowym będę mógł mieć jaśniej niż w czerwonym bo ten papier jest na to światło mniej czuły?
P.S Bo ogólnie rzecz biorąc to dobrze rozumuję że w ciemni oświetlonej kolorem oliwkowym będę mógł mieć jaśniej niż w czerwonym bo ten papier jest na to światło mniej czuły?
Źle zrozumiałeś opis. On pisze o materiałach zdjęciowych - filmach i kliszach, a nie papierach, a i tak kolokwialnie mówiąc g... widać, więc bez sensu.Jasiek Matacz pisze:Planuję kupić taki filtr(jeden już taki dokładnie mam-oświetla okolice blatu) http://allegro.pl/filtr-do-lampy-ciemni ... 42143.html Ale zastanawiam się czy się nada-niby jest do fotografii kolorowej a do BW powinien być ciemno-zielony(wg. jego opisu z aukcji)
Do oświetlenia ciemni, w której używa się papierów multigrade nie można używać filtrów oliwkowych, bo mają duży udział właśnie światła zielonego, które jest aktyniczne dla tych papierów. A Fomy varianty tylko przy czerwonym. Normalne mulitgradacyjne papiery muszą mieć światło w okolicach 605 nm, 590 nm je zadymia w nie akceptowalnie krótkim czasie.Jasiek Matacz pisze: i jaka może być wtedy maksymalna żarówka bo do koloru zawsze były słabsze a do BW mogły być mocniejsze. No i druga kwestia czy opłaca mi się docinać do mojej lampy czy lepiej dokupić lampę 13x18 do powieszenia na suficie...
P.S Bo ogólnie rzecz biorąc to dobrze rozumuję że w ciemni oświetlonej kolorem oliwkowym będę mógł mieć jaśniej niż w czerwonym bo ten papier jest na to światło mniej czuły?
Oświetlenie ciemni trzeba tak dobrać, żeby było jasno i bezpiecznie dla obrabianego materiału.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 397
- Rejestracja: 16 maja 2008, 11:17
- Lokalizacja: Staszów
To w takim razie jakie oświetlenie? Bo z tego co czytam na google to właśnie powinno być oliwkowe a nie może być czerwone(bo niby zbyt podobne do jednego z kolorów filmów jaki można użyć do tego papieru) ew. mogą być oba...
P.S Np.tu jest cała dyskusja i wynika że zależy tylko od filtra i się tego nie przewidzi: printview.php?t=2801
Edit: obłęd,na każdym portalu, w każdej dyskusji użytkownicy piszą całkowicie różne rzeczy...
P.S Np.tu jest cała dyskusja i wynika że zależy tylko od filtra i się tego nie przewidzi: printview.php?t=2801
Edit: obłęd,na każdym portalu, w każdej dyskusji użytkownicy piszą całkowicie różne rzeczy...
Bo nikt nie prowadzi rzetelnych pomiarów i jak ma żarówkę gdzieś w koncie skierowaną na sufit to już mu wychodzi, że może być. Ktoś używa trzech żółtych ledów i też mu wychodzi, że jest dobrze, a zapewniam, że nie jest dobrze.
Ja bardzo długo robiłem z polskim fotonowskim filtrem C-03, właśnie oliwkowym i też mi nie naświetlał. Dopuki nie trzeba było zrobić ekspozycji na 4 min + maskowanie i doświetlanie. Nagle okazało się, że jednak oliwkowy wcale nie jest taki fajny. Sam broniłem oliwkowego jak niepodległości nawet na tym forum. Niestety z moich doświadczeń i pomiarów i densytometrii wychodzi mi, że Variantów nie naświetla kolor czerwony, a ilfordów i tetenala orange. Piszę o realnym i użytecznym czasie powyżej 8 min wystawienia papieru na działanie światła.
I należy pamiętać, że każde światło w końcu zadymi papier, to tylko kwestia czasu, lub mocy samej lampy.
Jak pisałem wcześniej. Lampę należy dobrać tak, by było maksymalnie jasno i maksymalnie długo bezpiecznie.
Ja bardzo długo robiłem z polskim fotonowskim filtrem C-03, właśnie oliwkowym i też mi nie naświetlał. Dopuki nie trzeba było zrobić ekspozycji na 4 min + maskowanie i doświetlanie. Nagle okazało się, że jednak oliwkowy wcale nie jest taki fajny. Sam broniłem oliwkowego jak niepodległości nawet na tym forum. Niestety z moich doświadczeń i pomiarów i densytometrii wychodzi mi, że Variantów nie naświetla kolor czerwony, a ilfordów i tetenala orange. Piszę o realnym i użytecznym czasie powyżej 8 min wystawienia papieru na działanie światła.
I należy pamiętać, że każde światło w końcu zadymi papier, to tylko kwestia czasu, lub mocy samej lampy.
Jak pisałem wcześniej. Lampę należy dobrać tak, by było maksymalnie jasno i maksymalnie długo bezpiecznie.
Nic bardziej błędnego. Nie ma idealnego filtra, który odetnie całkowicie niebezpieczne widmo. To tylko kwestia czasu, kiedy pojawi się zadymienie. Jeżeli użyjesz bardzo mocnej lampy z super ciemnym czerwonym filtrem, to przepuści on tyle fotonów w niebieskim zakresie, że i tak zadymi papier. A jak użyjesz jednej małej żółtej diódki, przy której ledwo własną dłoń zobaczysz, to nie zadymisz nawet Varianta.Jasiek Matacz pisze:P.S Np.tu jest cała dyskusja i wynika że zależy tylko od filtra i się tego nie przewidzi: printview.php?t=2801
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Też miałem te wątpliwości i kłopot z dobraniem oświetlenia. Choć filtr oliwkowy ze starej polskiej lampy ciemniowej (taka z obrotowymi filtrami) nie zadymiał mi XPressa w czasie obróbki, to było mi zdecydowanie za ciemno. Poszedłem więc "do źródeł" i zgodnie z informacją na opakowaniu papieru kupiłem na ebay-u lampę z dedykowanym filtrem Ilforda nr 902 - kolor ciemnopomarańczowo-brązowy - rozwiązanie optymalne.J.A. pisze:I należy pamiętać, że każde światło w końcu zadymi papier, to tylko kwestia czasu, lub mocy samej lampy... Nie ma idealnego filtra, który odetnie całkowicie niebezpieczne widmo.
-
- -#
- Posty: 397
- Rejestracja: 16 maja 2008, 11:17
- Lokalizacja: Staszów
ok, już rozumiem. Całe szczęście znalazłem starą lampę -taki walec z okienkiem i pokrętłem d obracania na góże- posiada 3 szufladki na filmy. Na razie są tam oliwka,bardzo mocna czerwień(tak mocna że przy żarówce 25W widać cokolwiek z max 10-15cm) i matowa jasna czerwień która chyba przez tą matową szybkę delikatnie wpada w pomarańcz. Spróbuję na tym a jak się nie uda dopiero będę eksperymentował.
Będę próbował zostawić papier w ciemni na 20min przy powiększalniku i 20min przy kuwecie a potem wywołać-co myślisz o takim teście-nie za długi czas?
Na razie się nie bawię w korekcję zdjęcia przez przysłanianie części więc nawet jeśli uzyskam bezpieczny czas w okolicy 10min powinno być ok. A jak będę potzebował go wydłużyć to kupię odpowiedni dedykowany filtr i dotnę go by pasował do kieszonki lampy...
Edit: wosk widzę że chyba na raz napisaliśmy o tym samym rozwiązaniu
P.S Jak uważacie bo widzę że w temacie pojawiło się sporo osób co naprawdę w tym siedzi- czy powinno się tak jak dużo osób się upiera oszczędzać na świetle na tyle by ledwo widzieć zarysy kuwety i gdzie co leży czy jednak praca ta powinna odbywać się w optymalnych i niemęczących wzroku warunkach-na tyle jasno by można mniej więcej przy świetle ciemniowym ocenić odbitkę czy by za pomocą 2-3 lamp cała ciemnia była oświetlona równomiernie na tyle by bez problemu było widać co gdzie leży?
Będę próbował zostawić papier w ciemni na 20min przy powiększalniku i 20min przy kuwecie a potem wywołać-co myślisz o takim teście-nie za długi czas?
Na razie się nie bawię w korekcję zdjęcia przez przysłanianie części więc nawet jeśli uzyskam bezpieczny czas w okolicy 10min powinno być ok. A jak będę potzebował go wydłużyć to kupię odpowiedni dedykowany filtr i dotnę go by pasował do kieszonki lampy...
Edit: wosk widzę że chyba na raz napisaliśmy o tym samym rozwiązaniu

P.S Jak uważacie bo widzę że w temacie pojawiło się sporo osób co naprawdę w tym siedzi- czy powinno się tak jak dużo osób się upiera oszczędzać na świetle na tyle by ledwo widzieć zarysy kuwety i gdzie co leży czy jednak praca ta powinna odbywać się w optymalnych i niemęczących wzroku warunkach-na tyle jasno by można mniej więcej przy świetle ciemniowym ocenić odbitkę czy by za pomocą 2-3 lamp cała ciemnia była oświetlona równomiernie na tyle by bez problemu było widać co gdzie leży?
Połóż papier na stole, na nim monetę i po 15-30 min wywołaj. Wtedy pogadamy o optymalizacji.wosk pisze:Poszedłem więc "do źródeł" i zgodnie z informacją na opakowaniu papieru kupiłem na ebay-u lampę z dedykowanym filtrem Ilforda nr 902 - kolor ciemnopomarańczowo-brązowy - rozwiązanie optymalne.
Nie, nie za długi. 15 min to czas do użytku. Połóż na papierze monetę.Jasiek Matacz pisze:Spróbuję na tym a jak się nie uda dopiero będę eksperymentował.
Będę próbował zostawić papier w ciemni na 20min przy powiększalniku i 20min przy kuwecie a potem wywołać-co myślisz o takim teście-nie za długi czas?
Ma być tak jasno jak się tylko da. Im jaśniej tym lepiej dla Twoich oczu.Jasiek Matacz pisze:Jak uważacie bo widzę że w temacie pojawiło się sporo osób co naprawdę w tym siedzi- czy powinno się tak jak dużo osób się upiera oszczędzać na świetle na tyle by ledwo widzieć zarysy kuwety i gdzie co leży czy jednak praca ta powinna odbywać się w optymalnych i niemęczących wzroku warunkach-na tyle jasno by można mniej więcej przy świetle ciemniowym ocenić odbitkę czy by za pomocą 2-3 lamp cała ciemnia była oświetlona równomiernie na tyle by bez problemu było widać co gdzie leży?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 397
- Rejestracja: 16 maja 2008, 11:17
- Lokalizacja: Staszów
J.A. --> Jaki filtr miałby być skuteczniejszy niż dedykowany do danego papieru? Przecież producent am chyba najlepiej wie co produkuje i ma specyfikacje tego produktu niedostępną dla innych. Tak czy siak wiemy że pomarańcz(w końcu sam wosk napisał że to kolor ciemnopomarańczowy brąz), pytaniem pozostaje tylko jaki odcień ale tu chyba dużej różnicy nie ma...
Przecież napisałem 605 nm. To mówi więcej niż opis koloru.Jasiek Matacz pisze:J.A. --> Jaki filtr miałby być skuteczniejszy niż dedykowany do danego papieru? Przecież producent am chyba najlepiej wie co produkuje i ma specyfikacje tego produktu niedostępną dla innych. Tak czy siak wiemy że pomarańcz(w końcu sam wosk napisał że to kolor ciemnopomarańczowy brąz), pytaniem pozostaje tylko jaki odcień ale tu chyba dużej różnicy nie ma...
Jaki miałby być skuteczniejszy? Ano taki, który lepiej odcina promieniowanie poniżej owych 605 nm. Czyli wykres jego przepuszczalności ma mniejszą podstawę, albo jest ona niżej umieszczona. Nie wiem czy rozumiesz o co chodzi. Otóż chodzi o to, że nie ma filtra, który przepuszcz konkretne promieniowanie, a całkowicie odcina sąsiadujące. Zawsze krzywa przepuszczalności zaczyna się bardzo daleko w promieniowaniu nieporządanym. Mało tego, wystarczy zamias zwykłej żarówki 2800K dać żarówkę o wyższej temperaturze np. 3000K i już filtr, który teoretycznie ma być bezpieczny przestaje być bezpieczny, bo widmie źródłowym jest więcej niebieskiego, jego energia jest wyższa więc i więcej przejdzie przez filtr.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 397
- Rejestracja: 16 maja 2008, 11:17
- Lokalizacja: Staszów
http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 757603.pdf
ilford 902 "puszcza" powyżej ca. 550nm, max ma ca. 585nm.
jak zwykła mawiać W.I.Lennon "czytać, czytać, czytać!".
ilford 902 "puszcza" powyżej ca. 550nm, max ma ca. 585nm.
jak zwykła mawiać W.I.Lennon "czytać, czytać, czytać!".
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
- figureliusz
- -#
- Posty: 821
- Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
- Lokalizacja: Warszawa