Foma 100 W27 zakres dynamiki
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Zdjęcie w załączeniu. Blok w pełnym słońcu, krzaki w cieniu. Blok jest przepalony (na kliszy czarno jak w piekle) a krzaki nic się nie naświetliło - czysta klisza.
Czy inny wywoływacz czy inny proces dałby szerszy zakres dynamiki (żeby coś było widać w cieniach) czy jest to wszystko co "umie" ten film?
Czy np. wywołanie w standzie (akutancyne) by nieco skopresowało dynamikę (rozjaśniło krzaki) ?
Parametrów ekspozycji niestety nie pamiętam. Coś po środku między blokiem a krzakami.
Foma 100 (mały obrazek)
W27 sock 20C 6 minut.
Czy inny wywoływacz czy inny proces dałby szerszy zakres dynamiki (żeby coś było widać w cieniach) czy jest to wszystko co "umie" ten film?
Czy np. wywołanie w standzie (akutancyne) by nieco skopresowało dynamikę (rozjaśniło krzaki) ?
Parametrów ekspozycji niestety nie pamiętam. Coś po środku między blokiem a krzakami.
Foma 100 (mały obrazek)
W27 sock 20C 6 minut.
Więcej sprzętu niż talentu: (Nikon D610, F80, F65, FG-20, EM; Zenit 122, Smiena Symbol, Olympus E500)
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Jeżeli w cieniach nic się nie naświetliło to nic nie pomoże. Dokonałeś pomiaru na jasne elementy i na cienie ? Dobrałeś czas tak aby zarejestrowało obraz i tu i tu ? Przy bardzo dużej rozpiętości tonalnej motywu trzeba niestety decydować co chcemy mieć na fotce i może (jeżeli to możliwe) wybrać inną porę na wykonanie zdjęcia. Ponieważ jestem na wyjeździe to nie mogę pokazać podobnych motywów też wykonanych na Formie 100 i wołanych w Rodinalu i HC-110. Dużo lepiej to wyglądało.
Fan Pentax'a.
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Właśnie wiem. Wrzucają ludzie sample na Fomie 100 i nie wygląda to jak wyżej wklejona kupa.
Może powinienem jeszcze bardziej przesunąć ekspozycję na krzaki....
Może powinienem jeszcze bardziej przesunąć ekspozycję na krzaki....
Więcej sprzętu niż talentu: (Nikon D610, F80, F65, FG-20, EM; Zenit 122, Smiena Symbol, Olympus E500)
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Parametry ekspozycji nic tu nie pomogą
Istotna jest rozpiętość tonalna samej sceny i na co była ustawiona ekspozycja.
Istotna jest rozpiętość tonalna samej sceny i na co była ustawiona ekspozycja.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 356
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Przepuściłem ostatnio Fomapana 100 testowo przez FX-39 1+9, FX39 1+19, rodinal 1+50 i W37 1+3. Moim zdaniem ten ostatni najbardziej wyrównawczo wychodzi. Zachowuje szczegóły w miejscach gdzie nawet rodinal 1+50 pozostawia wyprane światła, białą plamę, wklejoną kupę jak piszesz.
Spróbuj następnym razem W37 1+3, to nie to samo co D76 jak piszą w internatach, daje zdecydowanie więcej szczegółów w światłach niż Xtol, D76, FX39 czy R09.
Nie zmienia to jednak faktu że scenę miałeś baaaardzo kontrastową i zmiana wywoływacza pomoże, ale czy w pełni to raczej wątpię. Ta ściana bloku jest bardziej dopalona światłem niż chmury, a jednocześnie masz mega ciemne partie w postaci drzew w cieniu. To może być zdecydowanie ponad możliwości kontrastowej fomy.
Spróbuj następnym razem W37 1+3, to nie to samo co D76 jak piszą w internatach, daje zdecydowanie więcej szczegółów w światłach niż Xtol, D76, FX39 czy R09.
Nie zmienia to jednak faktu że scenę miałeś baaaardzo kontrastową i zmiana wywoływacza pomoże, ale czy w pełni to raczej wątpię. Ta ściana bloku jest bardziej dopalona światłem niż chmury, a jednocześnie masz mega ciemne partie w postaci drzew w cieniu. To może być zdecydowanie ponad możliwości kontrastowej fomy.
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2023, 10:29 przez krzychu128, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- -# mod
- Posty: 1634
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Poza tą jedną klatką na filmie masz jeszcze 35 zdjęć. Jak one wyszły? Takie sceny jak pokazana to do realizacji w systemie strefowym. Mając 36 różnych scen naświetlonych na jednym filmie święty Boże nie pomoże - zawsze któraś nie wyjdzie.
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Fomapan 100 jest filmem o sporym kontraście, jednak nie aż tak wysokim, żeby być pozbawionym szansy na jednoczesne odwzorowanie szczegółów w światłach i cieniach obrazu. Poniżej przykład, że jest to możliwe - na zrobionych w słoneczny dzień i pod światło zdjęciach przemysłowej infrastruktury widoczne są szczegóły na jasnym niebie jak i w miejscach zacienionych.
Film był wywoływany w Rodinalu rozcieńczonym w proporcji 1:100, w trybie semi-stand.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Foma 100 W27 zakres dynamiki
ostatnie przykłady zacne.
Jak zależy CI na mniejszym kontraście to stara harcerska zasada - naświetlaj na cienie wywołuj na światła, co na dzisiejszy język (gdy nie mamy podglądu wywoływanych klisz) znaczy -- naświetlaj dłużej, wywołuj krócej. Ogólnie rzecz biorąc w Twoim przypadku z blokiem, o wiele lepszy efekt uzyskałbyś traktując film w aparacie jako 25ASA (2EV mniej czuły) i wywołując go krócej o 40% czasu (po 20% na jedno EV) . Insza inszość, że w przypadku filmów 135 i negatywów zwojowych 120 trudno to uśrednić na wszystkie klatki, ale jeżeli założysz że dany film traktujesz cały jako 25ASA, to wtedy ma to sens...
polecam film na YT :
Develop your film wrong!
Jak zależy CI na mniejszym kontraście to stara harcerska zasada - naświetlaj na cienie wywołuj na światła, co na dzisiejszy język (gdy nie mamy podglądu wywoływanych klisz) znaczy -- naświetlaj dłużej, wywołuj krócej. Ogólnie rzecz biorąc w Twoim przypadku z blokiem, o wiele lepszy efekt uzyskałbyś traktując film w aparacie jako 25ASA (2EV mniej czuły) i wywołując go krócej o 40% czasu (po 20% na jedno EV) . Insza inszość, że w przypadku filmów 135 i negatywów zwojowych 120 trudno to uśrednić na wszystkie klatki, ale jeżeli założysz że dany film traktujesz cały jako 25ASA, to wtedy ma to sens...
polecam film na YT :
Develop your film wrong!
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Tu masz przykład Fomy 100 naświetlonej na 50ASA i wywołanej w ID68 (1+3, 11'30", 20°C)
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Foma 100 W27 zakres dynamiki
miki11, z całym szacunkiem, ale czego to dowodzi? Podaj pomiary punktowe światła i cienia, wtedy pogadamy.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Foma 100 W27 zakres dynamiki
A tu ktoś w tym temacie podawał takie parametry? Czy tylko ja powinienem? 

_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
-
- -#
- Posty: 356
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Zdjęcia, pokaż zdjęcia. Najlepiej swoje.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
-
- -#
- Posty: 356
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Na drugim zdjęciu masz malunek wykonany białą, odblaskową farbą (może spray'em), to chyba jest kontrastowa scena. Za plecami miałem otwarte, południowe słoneczko. Autor rzeczywiście wybrał bardzo kontrastowy kawałek rzeczywistości. Czy świadczy to o wadach filmu/chemii? Nie. Świadczy to o małej świadomości wyboru sceny pod względem oświetlenia. Można dyskutować, jak rozszerzyć skalę tonalną, ale wg starego przysłowia "...nie ukręcisz..." nie kończę.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy