EPSON V700 - kompedium

Statywy, światłomierze, skanery.. i wszystko czego jeszcze możemy używac

Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy

petelski
-#
Posty: 115
Rejestracja: 12 mar 2013, 19:00
Lokalizacja: Białystok

EPSON V700 - kompedium

Post autor: petelski »

Witajcie.
Nie bez powodu chyba skanery Epsona v700 cieszą się od tylu lat niezmienną popularnością. Od dzisiaj i ja jestem posiadaczem jednego egzemplarza. Zanim kupiłem - przewaliłem net w lewo i prawo i to co mnie zaskoczyło, to to, że dyskusje o v700-tkach zakończyły się na forach na początku 2012 roku.
Postanawiam więc odkurzyć trochę temat i mam nadzieję, że swoimi wpisami dołączycie się do stworzenia tytułowego kompendium wiedzy dla użytkowników tego modelu.
Ja po pierwszym dniu mam następujące spostrzeżenia i pytania:
1. Soft Epsona jest raczej średniej jakości - ale może nie umiem :)
2. Soft zewnętrzny VueScan jest dużo lepszy, ale choć po polsku, mam trudności z jego ogarnięciem - byłbym wdzięczny za jakieś uwagi co do ustawień, namiarów na jakieś poradniki (najchętniej po polsku), sztuczki podnoszące jakość skanowania.
3.Soft SilverFast 6 dołączony do skanera niestety u mnie nie działa (Mac OsX 10.8.4) :( Upgrate nie istnieje za free - lipa!
4. Jak podnieść ostrość skanowanych negatywów? Oczywiście jak jest taka potrzeba mogę zamieścić gdzieś Tiffa zrobionego przeze mnie.
5. Najbardziej jednak interesują mnie spostrzeżenia użytkowników PRAKTYKÓW. Chciałbym dojść do perfekcji w skanowaniu i korzystać ze skanera w 100%. To normalne - nie płaciłem za lans :)

Mam nadzieję, że wątek się rozwinie i zapełni, bo z tego co się orientuję sporo osób używa, z większym lub mniejszym pwodzeniem - v700-setki :)
Pozdrawiam serdecznie
Andrzej
anałogowo rzecz ujmując...
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10275
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

petelski pisze:2. Soft zewnętrzny VueScan jest dużo lepszy, ale choć po polsku, mam trudności z jego ogarnięciem - byłbym wdzięczny za jakieś uwagi co do ustawień, namiarów na jakieś poradniki (najchętniej po polsku), sztuczki podnoszące jakość skanowania.
Wszystko jest w manualu. Niestety po angielsku.
petelski pisze:3.Soft SilverFast 6 dołączony do skanera niestety u mnie nie działa (Mac OsX 10.8.4) :( Upgrate nie istnieje za free - lipa!
Bo to jest w ogóle lipa. Zostań przy VS.
petelski pisze:Chciałbym dojść do perfekcji w skanowaniu i korzystać ze skanera w 100%. To normalne - nie płaciłem za lans :)
To jeszcze wiele godzin przed Tobą. Porady to dopiero początek. Akurat nie dam Ci porad do V700 bo nigdy na nim nie skanowałem. Ale odnośnie samego skanowania jak najbardziej, a obsługi VSa pod Os X w szczególności.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

petelski pisze:4. Jak podnieść ostrość skanowanych negatywów? Oczywiście jak jest taka potrzeba mogę zamieścić gdzieś Tiffa zrobionego przeze mnie.
Po zerowe - V700 to nie bęben, więc cudów oczekiwać nie należy. Maksimum, co udało mi się uzyskać, to dość nieostre ziarno filmów drobnoziarnistych. Rozdzielczość optyczna V700 nie przekracza 2400 dpi.
Po pierwsze - nie słuchać Epsona i negatywy wkładać emulsją w dół. Dostanie się co prawda obrazek w odbiciu, ale unika się rozpraszania obrazu przez podłoże filmu. W VS można sobie włączyć "mirror" (o ile pamiętam na zakładce Input).
Po drugie - poeksperymentować z wysokością nóżek ramek (o ile chodzi o skanowanie w ramkach)
Po trzecie - niektóre filmy zwijają się wzdłuż tak bardzo, że, bez dociśnięcia ich szkłem, nie da się ich ostro zeskanować. Pomocne (podobno, nie sprawdzałem) są ramki http://www.betterscanning.com/ i ich wkładki ze szkła AN; ale nie są tanie...
Po czwarte - wyostrzać jakimś dobrym algorytmem, ja korzystam z Wavelet Sharpen jako wtyczki do AfterShota (dawniej Bibble). Oczywiście wyostrzanie najbardziej uwidoczni kurz i paprochy..., więc
Po piąte - używać głównie filmów kolorowych lub chromogenicznych, z którymi da się używać DigitalICE (co nie znaczy, że ja tak robię, nie mam sprzętu ani cierpliwości do robienia C41 w domu, ani budżetu na kolorowy wielki format)
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
ostrygad
-#
Posty: 314
Rejestracja: 13 lis 2009, 16:49
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Post autor: ostrygad »

...nie wiem jakie formaty chcesz tym skanować , nie wiem też czy tylko bw , czy też kolorki , slajdy etc. ale na start może polecę opis jak uzyskać skan liniowy w VS.
Co prawda tekst nie w języku ojczystym ale masz printscreeny więc po prostu poustawiaj to samo u siebie w sofcie i jazda.

http://www.colorneg.com/scanning-slides ... e/VueScan/

Oczywiście dostaniesz plik który należy odwrócić i następnie edytować w jakimś sofcie ale zakładam ,że wiesz czym i jak to robić.
petelski
-#
Posty: 115
Rejestracja: 12 mar 2013, 19:00
Lokalizacja: Białystok

Post autor: petelski »

Drodzy koledzy. Dziękuję za pierwsze wpisy. Zacznę od końca:)
1. ostrygad dzięki za linka - spróbuję się z nim zmierzyć, choć na Macu okna wyglądają inaczej niż w artykule. Ale jakoś pokombinuję.
2. pasiasty - pisząc o rozdzielczości optycznej 2400 dpi masz na myśli rozdzielczość ustawianą w zakładce Wyjście?
3. Z innych parametrów mam ustawione
zakładka wejście - rozdzielczość skanowania 3200 dpi, (epson chwali się, że z kliszy wydusi 6400 - prawda to? zmienić? ma sens?)
4. skanuję do TIFFA 48 bit RGB - poprawnie?
5. zakładka Kolor - z nią mam największe problemy - przy wybranych Automatycznych poziomach - program ustawia w miarę fajny obrazek, który byłby świetny wyjściowo do popracowania nad nim, od chocby do lekkiej korekty balansu bieli. Ale wybranie jakiejkolwiek innej funkcji niż Automatyczne poziomy powoduje wyświetlenie obrazka w podglądzie jak po prescanie :( Nie wiem co i jak tu ugryźć :( Podpowiedź?
5. Używając v700 (od wczoraj) trenuje na małym obrazku w kolorze. Nie ukrywam, że docelowo zamierzam używać skanera przede wszystkim do B&W w średnik formacie 6x7.

Wszelkie wpisy, które wniosą jakieś konkretne porady w temacie - mile widziane! Nie wierzę, że nie ma na forum praktyków używających v700 z zadowalającymi rezultatami :) Nie bądźcie wiśnie i się podzielcie wiedzą :) :) :)

pozdrówka dla wszystkich 8-)
anałogowo rzecz ujmując...
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

petelski pisze:2. pasiasty - pisząc o rozdzielczości optycznej 2400 dpi masz na myśli rozdzielczość ustawianą w zakładce Wyjście?
Nie, mam na myśli faktyczną rozdzielczość układu optycznego modulo detektor. Sam detektor zdaje się, ze faktycznie potrafi 6400dpi, ale obraz, który jest na nim tworzony, nie jest dostatecznie ostry. W rezultacie przy ustawieniu ponad 2400dpi dostaje się duże pliki, które nie niosą jakoś szczególnie więcej informacji. Trochę jak megapiksele w niektórych aparatach cyfrowych. Ale porównywalna cenowo konkurencja nie jest lepsza. A ta lepsza kosztuje jak samochód (nowy). Zresztą na średni format tych 2400dpi w zupełności wystarcza, z 6x6 dostajemy 27Mpix, wiele więcej szczegółów na tym filmie i tak nie będzie.

Uwaga na marginesie: żaden program rozdzielczości skanera nie poprawi, może co najwyżej mieć lepsze algorytmy wyostrzające.
4. skanuję do TIFFA 48 bit RGB - poprawnie?
Na pewno nie "źle" :) Cz.-b. można skanować i zapisywać także jako to 16 bit Gray (o ile dalszy program będzie je otwierał, mój AfterShot na przykład nie chce).

Można też próbować zrobić całą obróbkę tonalną w VS i zapisywać 8-bitowe JPEGi, przy 100% jakości kompresja jest bezstratna.

Jeśli chcesz całą obróbkę przenieść do następnego kroku, możesz spróbować używać danych nieobrobionych, czyli w VS (wersja pro) zapisywać RAWy. Z tym, że ewentualną analizę skanu w podczerwieni i korekcję DigitalICE musi zrobić ten następny program.
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
petelski
-#
Posty: 115
Rejestracja: 12 mar 2013, 19:00
Lokalizacja: Białystok

Post autor: petelski »

pasiasty pisze: Nie, mam na myśli faktyczną rozdzielczość układu optycznego modulo detektor. [...] W rezultacie przy ustawieniu ponad 2400dpi dostaje się duże pliki, które nie niosą jakoś szczególnie więcej informacji.


Ok - ale do jakiego parametru w jakiej zakładce się to odnosi :)? Gdzieś te 2400 się ustawia czy nie?
Jeśli chcesz całą obróbkę przenieść do następnego kroku, możesz spróbować używać danych nieobrobionych, czyli w VS (wersja pro) zapisywać RAWy.
Ok. Zeskanowałem RAWa wg instrukcji podesłanej przez kolegę ostrygad. Jak najbardziej wyszedł obrazek identyczny jak klisza :) Odwróciłem go w PS-ie i .... tu ugrzązłem gdyż otrzymany obraz jest z charakterystyczną dla surowego prescana, błękitną, lekko mglistą maską. Jak jej się pozbyć, czym? Nie wiem i poproszę o podpowiedzi.


Jeśli zaś chodzi o obrazek w Tiffie jest lepiej niż na początku. Jak zeskanuję go już ostatecznie (po zastosowaniu porad i podpowiedzi) zamieszczę gdzieś na jakimś serwerze do ściągnięcia aby każdy mógł obejrzeć i się wypowiedzieć na temat jakości.

pozdrówka
anałogowo rzecz ujmując...
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

petelski pisze:Ok - ale do jakiego parametru w jakiej zakładce się to odnosi :)? Gdzieś te 2400 się ustawia czy nie?
To jest cecha urządzenia, nigdzie się tego nie ustawia - "ustawili" to konstruktorzy, balansując pomiędzy oczekiwaniami użytkowników a ceną produktu. Zresztą "2400 dpi" należy traktować jako wartość orientacyjną, może się różnić w zależności od egzemplarza i metodologii pomiaru.
Odwróciłem go w PS-ie i .... tu ugrzązłem gdyż otrzymany obraz jest z charakterystyczną dla surowego prescana, błękitną, lekko mglistą maską. Jak jej się pozbyć, czym? Nie wiem i poproszę o podpowiedzi.
Photoshopa za dobrze nie znam, za tę cenę wolę kupić whiskey, ale może tam jest colour-picker do balansu bieli... Albo można sobie przeprowadzić procedurę profilowania filmu (konkretnego rodzaju i serii) za pomocą planszy IT8... oczywiście dla wszystkich rodzajów oświetlenia...
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10275
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

petelski pisze:Ok - ale do jakiego parametru w jakiej zakładce się to odnosi :)? Gdzieś te 2400 się ustawia czy nie?
W zakładce input, to dość oczywiste, bo przecież chcesz skanować z taką rozdzielczością.
petelski pisze:Ok. Zeskanowałem RAWa wg instrukcji podesłanej przez kolegę ostrygad. Jak najbardziej wyszedł obrazek identyczny jak klisza :) Odwróciłem go w PS-ie i .... tu ugrzązłem gdyż otrzymany obraz jest z charakterystyczną dla surowego prescana, błękitną, lekko mglistą maską. Jak jej się pozbyć, czym? Nie wiem i poproszę o podpowiedzi.
topics8/skanowanie-i-obrobka-negatywu-k ... 507,15.htm . Ale skro Ci się nie chce szukać.
Plik otwarty w PS. (negatyw)
1. śmigło-M
2. Sample in image to set white point - klikamy na masce negatywu.
3. śmigło-I
4. C i obcinamy marginesy.
5. śmigło-shift-L (lub B), któraś z tych opcji zawsze daje radę.
6. śmigło-M
7. Sample in image to set gray point - tym razem szukasz punktu w obrazie który Twoim zdaniem powinien być szary.
Gotowe.
Ostatnio zmieniony 22 cze 2013, 08:02 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
kuzyn353
-#
Posty: 166
Rejestracja: 04 cze 2012, 17:29
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: kuzyn353 »

co to jet śmigło?
petelski
-#
Posty: 115
Rejestracja: 12 mar 2013, 19:00
Lokalizacja: Białystok

Post autor: petelski »

Jak znam życie koledze chodzi o odpowiednik klawisza Ctrl w komputerach Apple :)
Co zaś się tyczy samego tutoriala, to choć PS nie jest mi jakoś szczególnie obcy - to szczerze powiem, że tak na szybko nie ogarniam tej kuwety :) Muszę w to bardziej się wgłębić :)

edit:
no wgryzam się i ....doopa :)
w punkcie drugim mam kroplomierzem strzelić w maskę - i tu mam problem
Mój obrazek wygląda tak jak na wrzutce. Mógłbyś wyjaśnić na przykładzie GDZIE KLIKNĄC? :)
Załączniki
oto zeskanowany RAW - przewalony oczywiście do jpega aby wlazł na forum :)
oto zeskanowany RAW - przewalony oczywiście do jpega aby wlazł na forum :)
anałogowo rzecz ujmując...
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10275
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Skanować z kawałkiem marginesu.
kuzyn353 pisze:co to jet śmigło?
japko, kalafior, śmigło. Jest to klawisz cmd.>O taki<
Trochę za ciepłe, ale nie ma się do czego podczepić.
Załączniki
Untitled-1.jpg
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ostrygad
-#
Posty: 314
Rejestracja: 13 lis 2009, 16:49
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Post autor: ostrygad »

petelski pisze:w punkcie drugim mam kroplomierzem strzelić w maskę - i tu mam problem
Mój obrazek wygląda tak jak na wrzutce. Mógłbyś wyjaśnić na przykładzie GDZIE KLIKNĄC? :)
J.A. pisze:Skanować z kawałkiem marginesu.
...lub zeskanować klatkę z samą maską z początku filmu i na niej próbkować. Jak pisał Alek Nowak / Alkos , skanując nową rolkę winnyś każdorazowo zeskanować ową klatkę z maską i z niej próbkować. Na Minolcie 5400 właśnie tak robiłem bo holdery nie brały mi marginesów. Trochę upierdliwe ale w Twoim przypadku nie powinno być tego problemu bo jak mi się wydaje powinieneś móc próbkować z przerw między klatkami, więc wystarczy nieco poszerzyć obszar skanowania w sofcie.


...i jeszcze jedno. Zerknij sobie na stronę Alkosa , ma tam tutek jak skanować kolor. Możesz potraktować to jako punkt wyjścia , zrobić jakiś wydruk i zobaczyć jak to się sprawdza. Jeśli chodzi tylko o publikacje w necie to nie wiem czy nie szkoda zachodu...i tak każdy widzi co innego (z BW zresztą tak samo).
Tak czy siak chyba nie obejdzie się bez manualnej pracy nad kolorem w PS, więc na zachętę zwyczajowo serwuję takie cuś :

http://www.shorpy.com/node/2123

Powodzenia :)
petelski
-#
Posty: 115
Rejestracja: 12 mar 2013, 19:00
Lokalizacja: Białystok

Post autor: petelski »

Zawsze nisko chylę czoła przed wiedzą i doświadczeniem innych. Jak widzę kolega J.A. skanowanie ma opanowane totalnie. ZAZDRASZCZAM :)
Ale sam nie należę do ludzi, którzy szybko się zniechęcają więć będę po prostu pytał - licząc na Wasze podpowiedzi/odpowiedzi.
1. Zupełnie nie trybię po co skanować do RAW-a. Moje zdziwienie może się wiąże z tym że miałem do czynienia dotąd z RAW-ami z cyfry i tam różnica w możliwościach edycyjnych w odniesieniu do tiffa lub jpega jest znacząca. Tu jawi się to jako działanie bardziej upierdliwe niż konieczne :) Czy Raw ze skanu jest o coś bogatszy bardziej niż pełny zeskanowany tiff?
2. Co do samego VS. Ależ mną ten program trzęsie :) Ni jak nie trybię o co chodzi z miniaturkami zeskanowanego małego obrazka. Czy każdą rządzi polecenie autokorekty? Tzn. jak klikam w kolejną wskazując do zeskanowania - wszystko w wyglądzie mi się zmienia :) Rozumiem, że związane to jest właśnie z samo-poprawianiem przez VS plików? A jak to się ma do sytuacji kiedy zapodaję mu skanowanie wszystkiego po kolei a na podglądzie mam ramkę na jednym zdjęciu? Czy wtedy wszystko zeskanuje z parametrami dobranymi do tego oznaczonego zdjęcia, czy też w tle, po cichu, w trakcie skanowania i tak będzie dla każdego kolejnego stosował auto korektę.
3. Do powyższego - używam w zakładce kolor Autopoziomy - ale w liście rozwijanej jest dużo więcej możliwości wyboru. Co byście polecili i dlaczego?
4. Otrzymane pozytywy w tiffie wrzucam do Lightrooma i tam dokonuję ostatecznej korekty. Czy słusznie, czy też coś robię po drodze źle i przez to tracę.
Cały czas nie jestem zadowolony z ostrości skanów, no ale aby o tym dyskutować powinienem zamieścić gdzieś pełny tiff do zassania, bo tak to zwykłe bicie piany. Zamieszczę niebawem.

Jeśli Was nie zamęczyłem, będę wdzięczny za odzew. Pozdrawiam.
anałogowo rzecz ujmując...
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10275
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

ostrygad pisze:więc wystarczy nieco poszerzyć obszar skanowania w sofcie.
Dokładnie. Do tego prosta akcja w szopie i po krzyku.
petelski pisze:Zawsze nisko chylę czoła przed wiedzą i doświadczeniem innych. Jak widzę kolega J.A. skanowanie ma opanowane totalnie. ZAZDRASZCZAM :)
Już tak nie kadź :-P
petelski pisze:1. Zupełnie nie trybię po co skanować do RAW-a.
Nie przejmuj się, ja też nie wiem. W zupełności wystarczy 48 bit tif. W VS ustawiaj negatyw prawidłowy, lub generic, a resztę w PS.
petelski pisze:Czy Raw ze skanu jest o coś bogatszy bardziej niż pełny zeskanowany tiff?
Tak. Jest bogatszy w postprodukcję.
petelski pisze:Cały czas nie jestem zadowolony z ostrości skanów,
No wiesz, jakby Ci to powiedzieć by nie zwalił się świat na głowę. V700 to paszczak, tam nawet obiektywu nie ma.
Załączniki
Przy okazji. To może wyglądać tak. Pamiętaj, że negatyw można obrobić na setki sposobów.
Przy okazji. To może wyglądać tak. Pamiętaj, że negatyw można obrobić na setki sposobów.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ