Apo-Ronar 360/9 Rodenstock

Obiektywy do aparatów i powiększalników.

Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy

nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Apo-Ronar 360/9 Rodenstock

Post autor: nipen »

Czy ktoś miał do czynienia z tym szkłem, coś wie o nim pod kątem 4x5 i 5x7? Wiem, że kryje z zapasem 8x10, ale jak z jakością i "ciemnością"?
sweetek
-#
Posty: 481
Rejestracja: 08 kwie 2011, 21:45
Lokalizacja: lublin

Post autor: sweetek »

ja znam gościa co robił tym szkłem, jest O.k., ale strasznie długie jak na 5x7. To raczej szkło do b.dużych powiększalników, raczej 8x10 niż 4x5. Będziesz potrzebował dużego wyciągu i jasnej żarówki, ja bym nie kupował bo ci wyjdą zbyt długie czasy. Duża odległość żarówki od kondensora, duża odległość szkła, będzie duża strata światła.
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Ale ja chcę go wpiąć w mojego LF`a : ).
sweetek
-#
Posty: 481
Rejestracja: 08 kwie 2011, 21:45
Lokalizacja: lublin

Post autor: sweetek »

a.... ciemno będzie, i on ma płaski obraz... znaczy się to szkło reprodukcyjne jest. Wepnij 210 mm co masz i popatrz czy szkło powiększalnikowe w kamerze ci będzie odpowiadać. Według mnie to lichy pomysł. Na allegro była 360 Tessar - poszła chyba za 300 zł - to już dużo lepszy pomysł
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Właśnie doczytałem,że to szkło reprodukcyjne, czyli korygowane na płasko. Fakt, ciemno jak u czarnego w ziemiance. To taki przerywnik w poszukiwaniu Tessara 360 w dobrych pieniądzach : ).
Awatar użytkownika
Linhof
-#
Posty: 285
Rejestracja: 27 maja 2012, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Linhof »

Rodenstock APO Ronar 360 ma przy przesłonie 22 koło obrazowe 318, czyli według danych producenta nie kryje 8x10. W praktyce oznacza to winietę przy "normalnych" przesłonach. Przymknięty kryje 8x10, ale dołącza się dyfrakcja (spadek ostrości). Jest świetny do 5x7 i 4x5. APO Ronar to obiektyw symetryczny, czyli wymyślony do kopiowania (np. map), czyli odznacza się bardzo małą dystorsją i niewielkim polem krycia oraz małą jasnością. Symetryczność powoduje niewielki przyrost pola obrazowego przy przymykaniu przesłon. W zamian bardzo duża rozdzielczość i świetne odwzorowanie przy skali powiększeń 1:1. Nadaje się do nieskończoności. Przy ogniskowej 360 przesłona 9 nie powinna nastręczać wielu problemów przy ustawianiu ostrości (inaczej niż przy krótkich ogniskowych). Świetne szkło. Jeśli wielopowłokowe (oznaczenie MC = Multicoated) to będzie się świetnie sprawował w fotografii krajobrazowej. Portrety dają dużą ilość szczegółów - świetne dla charakterystycznych twarzy przy portretach męskich.

[ Dodano: Czw 11 Wrz, 2014 ]
nipen pisze:Właśnie doczytałem,że to szkło reprodukcyjne, czyli korygowane na płasko. Fakt, ciemno jak u czarnego w ziemiance. To taki przerywnik w poszukiwaniu Tessara 360 w dobrych pieniądzach : ).
Nie istnieje coś takiego jak korekcja na płasko. Ten obiektyw jest świetny do wszelkich zastosowań plenerowych. To, do czego był przewidziany to kopiowanie w skali 1:1 z dystorsją na poziomie 0,001 mm (np. mapy). Konsekwencje to mały przyrost koła obrazowego z przymykaniem przesłon. Poza tym świetnie sprawdza się w krajobrazie.
Technikardan + mała szklarnia
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Dzięki, Linhof. Piszą, że optimum (co by to nie znaczyło) ma przy f22. To nie jest MC, a na czołówce pojawia się nazwa Klimsch (producent kamer repro?).
Awatar użytkownika
Linhof
-#
Posty: 285
Rejestracja: 27 maja 2012, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Linhof »

sweetek pisze:ja znam gościa co robił tym szkłem, jest O.k., ale strasznie długie jak na 5x7.
To 270 do 4x5 albo 73 mm dla małego obrazka. Wcale nie tak długo.

[ Dodano: Czw 11 Wrz, 2014 ]
sweetek pisze:Na allegro była 360 Tessar - poszła chyba za 300 zł - to już dużo lepszy pomysł
Dlaczego lepszy. Po prostu inny.
Technikardan + mała szklarnia
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Sweetek pisał o powiększalniku. Wszyscy piszą o "ciemnym szkle). Jak takim szkłem pracuje się w świetle zastanym przy lekkim zachmurzeniu w kontekście portretu? Czy ta ciemność przeszkadza (po ew. przymknięciu do f11/f22? Przecież i tak kadruje się na f9. A biorąc pod uwagę głębię ostrości przy f16/f22, efekty mogą być ciekawe. Tylko czasy pójdą w górę.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10278
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

nipen pisze:Wszyscy piszą o "ciemnym szkle). Jak takim szkłem pracuje się w świetle zastanym przy lekkim zachmurzeniu w kontekście portretu? Czy ta ciemność przeszkadza (po ew. przymknięciu do f11/f22?
W niczym nie przeszkadza. Ciemne szkło oznacza, że przesłona 9 to "ciemne szkło".
Chciałbyś mieć 9/75 do Hasella, Bronici, Mamiyi? O problemach w ustawieniu ostrości teraz nie piszemy, a też może okazać się, że nawet w dzień w plenerze będzie to trudne.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Linhof
-#
Posty: 285
Rejestracja: 27 maja 2012, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Linhof »

nipen pisze:Dzięki, Linhof. Piszą, że optimum (co by to nie znaczyło) ma przy f22. To nie jest MC, a na czołówce pojawia się nazwa Klimsch (producent kamer repro?).
Obiektywy do kopiowania (reprodukcyjne) mają najlepszy punkt przy przesłonie 22. Oznacza to najlepszy punkt w starciu rozdzialczości z dyfrakcją (im mniejsza liczba przesłony, tym większa rozdzialczość, ale większe aberracje, z drugiej strony im mniejsza przesłona, tym aberracje mniejsze, ale większa dyfrakcja).
Klimsch oznacza obiektywy do kamer grawerunkowych.
Masz świetne szkło. W plenerze przesłoń je dobrym kompendium, bo ma pojedyńcze powłoki i nie jest odporny na flarę. Będzie produkował intrygujące portrety męskie. Nie będzie pasował do współczesnych migawek z wyjąkiem zaobiektywowych (chyba, że chcesz poszukać compoundów, jak tak to daj znać, coś dobierzemy). Bardzo lubię takie obiektywy.
Technikardan + mała szklarnia
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Raczej chodzi mi o praktyczne info o specyfice pracy takimi obiektywami. To że ciemne dotyczy f9 wiem. Czyli jedyny problem to problem z ostrzeniem po ew. przymknięciu.
Awatar użytkownika
Linhof
-#
Posty: 285
Rejestracja: 27 maja 2012, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Linhof »

sweetek pisze:o raczej szkło do b.dużych powiększalników
Absolutnie nie nadaje się do powiększalników. (inna skala odwzorowań)

[ Dodano: Czw 11 Wrz, 2014 ]
nipen pisze:Raczej chodzi mi o praktyczne info o specyfice pracy takimi obiektywami. To że ciemne dotyczy f9 wiem. Czyli jedyny problem to problem z ostrzeniem po ew. przymknięciu.
Przy 360 mm nie będzie problemu przy ustawianiu ostrości. 360 daje równe oświetlenie matówki i przy dobrym odcięciu światła zewnętrznego jest to zadanie bezproblemowe (ostrzyłem na matówkę przy przesłonie 45). Inaczej jest przy krótkich ogniskowych, gdzie dochodzi nierównomiernośc oświetlenia matówki.
Ostatnio zmieniony 11 wrz 2014, 22:46 przez Linhof, łącznie zmieniany 1 raz.
Technikardan + mała szklarnia
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10278
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Linhof pisze:Nie istnieje coś takiego jak korekcja na płasko
Istnieje. Obiektywy reprodukcyjne robi się inaczej od typowych zdjęciowych. Gdyby nie istniała korekcja na płasko, to Helios byłby bardzo dobrym obiektywem powiększalnikowym, a jest tylko przyzwoitym.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Problem w tym, że fotografuję głównie dziewczyny ; ). Może się nie nadaje : )? Dzięki za wyczerpujące info, podziwiam wiedzę. Szukam właśnie szkła, które da "coś innego", coś zaskakującego. Może jakieś przykłady zdjęć z tego obiektywu?
ODPOWIEDZ